silicaatzakjes in schoendozen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

silicaatzakjes in schoendozen

De bolletjes silicaat die in zo zakjes zitten in schoendozen uit wat bestaan die is dit SiO2 of is dit een silicone? Ik vroeg me af of ik dit kon gebruiken in proefjes om silicaat zouten te maken.

Alvast bedankt :oops:

Berichten: 497

Re: silicaatzakjes in schoendozen

Je hebt het hier over een silicapolymeerketen met de empirische formule [SiO2]n als ik goed heb(?)

Misschien kun je het oplossen in gesmolten natriumhydroxide, maar voor de silicaten raad ik je met klem aan toch maar gewoon een fles "waterglas" te kopen.

Berichten: 2.337

Re: silicaatzakjes in schoendozen

Bedankt

Ik heb net deze link gevonden van wikipedia.

Die foto die daar staat van die lichtblauwe korrels.

Ik heb thuis eens een zakje badzout gevonden en die zien er identiek uit aan deze korrels zouden dat silicaatkorrels kunnen zijn? Ik dacht dat badzout eerder een mengsel was van chloridezouten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: silicaatzakjes in schoendozen

Keukenzout en suiker zijn beide wit én 2 zeer verschillende stoffen... :oops:

Berichten: 2.337

Re: silicaatzakjes in schoendozen

Ja dat weet ik :oops:

Maar er zijn wel veeeeeel meer stoffen met kleine witte kristallen als grote lichtblauwe kristallen dacht ik. 8-[

Wat ik ook merk als ik die silicagel bolletjes in water doe dat ze na een tijdje "ontploffen". Is dat gewoon door overhydratatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: silicaatzakjes in schoendozen

Die foto die daar staat van die lichtblauwe korrels.
De blauwe kleur is afkomstig van cobaltchloride dat men in de silicagel inbouwt. In droge toestand is dat blauw, in vochtige toestand is het roze vanwege de hydratatie van de cobaltatomen. CoCl2 dient als indicator voor de bruikbaarheid van de silicagel (als droogmiddel).

Ik geloof niet dat er cobaltzouten in badzout zitten.

Berichten: 2.337

Re: silicaatzakjes in schoendozen

Ja dat lijkt mij ook niet het geval. :oops:

Ik moet fswd dus toch gelijk geven met zijn suiker en zout zien er ook gelijk uit opmerking. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: silicaatzakjes in schoendozen

silicagel is zeer poreus materiaal.

Badzout is al eens op het forum besproken. Er zijn varianten die gewoon geparfumeerd keukenzout zijn, het betere badzout is natriumbicarbonaat. Slecht badzout is soda, te herkennen aan het verweren van de kristallen aan de lucht.

De blauwe kleur en de geur zijn kleur en parfumstoffen die in miniscule hoeveelheden worden toegevoegd aan de basis.

Reageer