[scheikunde] melkzure gisting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] melkzure gisting

Hoi!

Ik woon in België, en zit in het 6de jaar wetenschappen-wiskunde. Wij moeten een eindwerk maken, mijn onderwerp is gistingsreacties. Ik heb van mijn begeleider enkele vragen gekregen die ik moet beantwoorden. Nu zit ik een beetje in de knoop met mijn laatste hoofdstuk, de melkzure gisting. Eén van de vragen is waarvoor de voedingsindustrie melkzuur toepast. Ik ben er al achter gekomen dat men melkzuur gebruikt voor het inmaken van groenten, bv. rode kool. Maar de volgende vraag is: Werk de reacties uit en geef ook de werkwijze en de opstelling die in de industrie worden toegepast.

Ik heb al gezocht maar vind niet echt iets nuttigs... en de tijd begint stilletjes aan te dringen. Kunnen jullie me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] melkzure gisting

Er wordt ook wel melkzuur voor andere processen gebruikt, misschien dat je daarbij iets vindt dat wel als eenvoudige reactie kan worden geschreven?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] melkzure gisting

De algemene reactie heb ik... maar is deze ook hetzelfde bij het inmaken van rode kool?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] melkzure gisting

Welke algemene reactie bedoel je?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] melkzure gisting

Diegene die geldt voor ons lichaam, waarbij glucose anaeroob wordt "omgezet" naar melkzuur en ATP. Maar dat kan toch nooit van toepassing zijn voor het inmaken van voedsel...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] melkzure gisting

Haal je nu niet de synthese van melkzuur door de war met het gebruik?

Ik denk overigens niet dat het melkzuur uit menselijke spiercellen wordt gehaald om er rode kool mee in te maken..... Je moet dus echt even verder zoeken!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] melkzure gisting

Deze informatie heb ik gevonden over het maken van zuurkool:

"Op de bladeren van witte kool zijn van nature melkzuurbacteriën aanwezig. Onder anaërobe omstandigheden worden de in de witte kool aanwezige suikers door deze melkzuurbacteriën omgezet in melkzuur. Hierdoor krijgt de zuurkool zijn typische friszure smaak. Door het zure milieu dat zo ontstaat sterven veel andere micro-organismen af."

Ik ga er dus vanuit dat ik de reactievergelijking moet geven over de omzetting van suiker naar melkzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] melkzure gisting

Dat lijkt me dan inderdaad goed. Die bacteriën doen iets dat vergelijkbaar is met menselijke cellen onder anaerobe omstandigheden.

Zoek ook eens op polymelkzuur.

Reageer