je top 5

Moderator: Rhiannon

Berichten: 840

je top 5

ok , gewoon een leuk vraagje waar ik aan za te denken:

wat is jou top 5 stoffen die onder decategorie zuur/base/oxidatr/reductor horen, waar jij het minst graag mee werkt ivm met veiligheid (waar je uiteraard wel mee hebt gewerkt, anders krijg je gelijk alle superzuren te horen ;p)

zo kun je denken aan salpeterzuur,waterstofperoxide,zwavelzuur,fluorwaterstof,enz.

geef ook je slechte herrineringen aan de desbetreffende stof aan.

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: je top 5

Bij mij is er maar 1 (mengsel van) stof(fen) dat me te binnen schiet: koningswater. Extreem bijtend, corrosief en tast glas aan. Ik heb het gebruikt om glas schoon te maken voordat ik zilvercolloiden ging maken. Alleen de damp al...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: je top 5

Ik heb geen moeite met het werken met sterke zuren, basen of reductoren. Met sterke oxidatoren of andere potentieel explosieve stoffen ben ik altijd erg op mijn hoede. Het minst graag werk ik met stoffen die niet in je rijtje staan, de vergiften. Een zuur of een base spoel je zo af, een gif kan veel gemakkelijker tot onherstelbare schade leiden. Een andere klasse lastige stoffen zijn nog de stinkverbindingen (vluchtige thiolen), maar dat is meer een esthetisch probleem :oops: .

Mijn (voorlopige) lijstje wordt dan:

-Methyl trifluoromethaansulfonaat (zeer sterk methylerend reagens)

-HF

-Cyanides

-POCl3 (zeer lastig te vernietigen: alles of niks)

-Ozon (giftig en vorming van peroxides)

-Verbindingen die spontaan aan de lucht ontbranden (t-BuLi, diethylzink, triethylaluminium e.d.)

Echt vervelend om met deze stoffen te moeten werken vind ik het ook niet, maar ik verkeer dan wel in de hoogste staat van paraatheid.

Ik heb ook ooit een practikum met radioactieve stoffen gedaan tijdens mijn studie. Dat zou ook nog wel in het rijtje passen.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: je top 5

koningswater. Extreem bijtend, corrosief en tast glas aan.
Sinds wanneer tast koningswater glas aan?

Mijn top-5 van "user-unfriendly chemicals":

- Broom (corrosief)

- HF (49%) (corrosief, giftig)

- Waterstofazide (giftig)

- Trifluorazijnzuuranhydride (corrosief, zeer vluchtig)

- HNO3/H2O2-mix (instabiel)

- HexaMethyleenTriperoxideDiamine (instabiel)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: je top 5

Ieder zijn /haar vakgebied...

Als milieuchemica (betrokken bij analyses van bodem en water) heb ik een heel ander rijtje:

In afnemende volgorde van ´unfriendliness´:

1. Aceton: het ontvet je huid enorm en het lost je nagellak op (soms zelfs door latex handschoenen heen).

2. Dichloormethaan: zie 1.

3. (Chloor)fenolen. Deze stinken en de geur blijft de hele dag in je kleren hangen.

4. Zwavelkoolstof (CS2): stinkt ook erg, en al in heel lage concentraties.

5. Chloorbestrijdingsmiddelen. Deze ruiken niet echt vervelend, maar als je ze eenmaal hebt geroken, ruik je ze continu en overal.

Berichten: 3.145

Re: je top 5

Meest vervelend in hobbychemie toepassingen en daarom gebruik ik het ook zeer sporadisch (en bewaar ik het niet, ik maak het en gebruik het direct voor experimenten).

1) Broom -- nare dampen, corrosief, bijtend

2) Waterstofazide -- extreem giftig, bij mij gaan alle alarmbelletjes rinkelen als ik dit ruik 8-[

3) K3CrO8/P mix -- zeer explosief, boos kijken naar deze mix kan al leiden tot explosie. Nooit meer dan 50 mg gemaakt in 1 keer. Toch ging het een keer mis met pakweg 50 mg en ik moet zeggen dat dat best pijnlijk was (brandplek op de middelvinger).

4) Formamidinedisulfidedinitraat -- lijkt redelijk onschuldig, ontbrandt echter spontaan na pakweg een dag bewaren (begint te smeulen en roken, weet ik uit ervaring, gelukkig bewaarde ik maar 500 mg in een geisoleerde omgeving)

5) Mn2O7 -- zeer interessant spul, echter uitermate corrosief en ook hier moet je niet al te boos naar kijken :oops: . Meer dan 100 mg maken van deze stof vind ik zwaar onverantwoord, zelf beperk ik mij hier echt tot microschaal (druppels, niet meer).

De meest enge stof, die ik een keer gemaakt heb is MnO3F, maar dit heb ik niet durven isoleren, vanwege de extreme giftigheid (maakt HF in contact met water) en extreme explosiviteit (net zo erg als Mn2O7). De totale hoeveelheid die ik heb gemaakt in verschillende experimenten is denk ik niet meer dan 100 mg.

Berichten: 497

Re: je top 5

Dat zal ongeveer zoiets zijn:

Halogenen: vooral fluor maar ook chloor...

Vloeizuur, blauwzuur, waterstofsulfide...

Instabiele goedjes: chloordioxide, mangaanheptoxide, peroxochromaat...

zouten van Cr(VI), Hg, Cr(V), Pb, Ba...

En natuurlijk zijn er in de organische wereld ontzettend veel lelijke dingen te vinden.

Berichten: 774

Re: je top 5

alle stoffen die stinken, en dat zijn er meer als 5 :oops:

Berichten: 448

Re: je top 5

Alle stoffen waarmee ik thuis heb gewerkt:

1) 1,5-dinitronaftaleen (mutageen)

2) Broom en chloor

3) HCl/H2O2

4) Mn2O7

5) Pb-, Ba-, Cr-zouten

H2S, NO2 en NH3 (geur) zou ik ook nog graag toevoegen.

Van op school:

1) NaCN

2) boterzuur

3) Cd-, Hg-, Pb-, Ba-, Cr-zouten

4) NO2

5) ammoniak (reuk)

@woelen: jij hebt toch eens fulminerend goud gemaakt. Past dit niet in jouw lijstje?

Berichten: 915

Re: je top 5

Natriumchloride en diwaterstofoxide? :oops:

Opgelet voor een mengsel van beide, dan zit je in de puree..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: je top 5

Oké nu mijn lijstje waar je als elektronen microscopist mee werkt.

1. Glutaaraldehyde: Het fixeren van cellen en zo voornamelijk de eiwitten in tact te houden. Je ruikt het meteen aldehydes zijn zeer giftig!

2.Formaldehyde: Hiermee fixeer je ook cellen.(zie glutaaraldehyde)

3. OsO4: Negatief kleuring, in droge stof extreem gevaarlijk wordt in ampullen geleverd. Slaat gelijk neer in je luchtwegen als je de stof buiten de afzuiging gebruikt.

4. Uranyl Acetaat: zwak radioactief en zeer giftig.Dit wordt voor een nakleuring gebruikt.

5. Unicryl: een soort van plastic in monomeer vorm erg giftig voornamelijk de dampen die er van af komen.

In de elektronen microscopie gebruik je zware metalen om contrast te krijgen!

MvG Ron

Berichten: 915

Re: je top 5

Ik ben ninhydrine vergeten. Ook niet prettig om op je te krijgen.

Berichten: 3.145

Re: je top 5

@woelen: jij hebt toch eens fulminerend goud gemaakt. Past dit niet in jouw lijstje?
Yep, dat was niet zo'n handige aktie van mij. Ik had het laten opdrogen op een glazen petrischaaltje en durfde het vervolgens niet meer daar van af te schrapen. Ik heb het toen maar vernietigd door er verdund zoutzuur over heen te schenken.

Berichten: 774

Re: je top 5

het ergste van al vond ik tot hiertoe in mijn leven: 2-mercapto ethanol.

Iemand had dit flesje laten openstaan in het labo, niet in de trekkast :oops:

(zéér vluchtige zwaveldamp)

Echt degoutante geur ! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: je top 5

Dat is inderdaad een vreselijke stank.

Ik kan me wel herinneren dat tijdens mijn practica Eiwitchemie de assistenten vooral bleven hameren op de risico's van polyacrylamide en ethidiumbromide.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer