[scheikunde] B caroteen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[scheikunde] B caroteen

Wel jongens ,

ik vroeg me af waarom precies B caroteen geel oranje is gekleurd en lycopeen rood en niet omgekeerd?

Is dit enkel te verklaren vanuit spectroscopie en absorptiegebieden of schuilt er een andere reden achter ? ruimtelijke structuur , functionele groepen etc etc

heeft er iemand een verklaring

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] B caroteen

Dit heeft te maken met de bouw van het molecuul in de ruimtelijkste zin van het woord. Er zijn zelfs stoffen die van kleur veranderen in verschillende kristal structuren. Spectroscopie is geen chemische verklaring btw, maar gewoon een meet methode.

Berichten: 129

Re: [scheikunde] B caroteen

bij welke golflengte een stof absorbeert en welke kleur hij daardoor heeft, hangt af van de structuur af. moleculen met geconjugeerde systemen hebben overgangen (л->л*) die vaak in het zichtbaar gebied liggen (want bij lage energie). heeft een molecule zo geen geconjugeerd systeem dan heb je te maken met overgangen met hogere energie (lagere golflengte), dus meestal UV.

en de structuur en functionele groepen beïnvloeden de juiste ligging van deze overgangen.

je vindt meer informatie in zowat alle handboeken die spectroscopie behandelen, en er zijn ook nederlandstalige, oa. van de Heronreeks.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] B caroteen

Dus de conjugatie van de dubbele binding is de reden ?

The color of lycopene is due to its many conjugated carbon double bonds. Each double bond reduces the energy required for electrons to transition to higher energy states, allowing the molecule to absorb visible light of progressively longer wavelengths. Lycopene absorbs most of the visible spectrum, so it appears red
ok , maar waar schuilt het verschil met b-caroteen

die heeft aan zijn uiteindes twee zesringen, dus daar zal het verschil zijn , maar hoe vertaal ik dat in een chemisch correcte uitleg

Reageer