spectrochemisch project

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

spectrochemisch project

Hoi!

Ik ben van plan om een spectrometrische titratie te gaan doen van een oplossing met Kaliumdichromaat en Kaliumpermanganaat in de verhouding 1:20. De twee stoffen zijn opgelost in 0,05 Mol/L Fosforzuur.

Het is de bedoeling dat ik bepaling doe met een fotometrische titratie. Mijn vraag is nu alleen: is dit gewoon mogelijk?

- Kan ik op een of andere manier 2 omslag punten creëren, zodat ik het monster met een fotometrische titratie kan bepalen?

- Of kan ik de Kaliumdichromaat en de Kaliumpermanganaat eerst beter scheiden? Zodat ik ze daarna apart kan titreren? En als dit kan hoe scheidt ik die twee dan?

Ik heb op internet gelezen over een scheiding van deze twee stoffen in een kolom met droge aluminiumoxide en salpeterzuur. Ik weet alleen niet of dit klopt en of er misschien een andere makkelijkere manier is.

Alvast bedankt!

Groetjes Niels

Berichten: 677

Re: spectrochemisch project

Waarmee ga je titreren?

Dat is allicht wel mogelijk. Registreer eerst de spectra van de zuivere componenten. Zo kan je de golflengten kiezen waar je de tiratie gaat volgen. Maak dan een mengsel van beiden, en controleer of de spectra niet veranderen in functie van de tijd. Het is niet onmogelijk dat dichromaat en permanganaat met elkaar reageren.

Berichten: 3

Re: spectrochemisch project

Ik weet dus niet waarmee ik moet titreren, ik moet iets gebruiken wat voor:

- of 2 omslagpunten zorgt

- of waarmee ik na scheiding kan titreren

Berichten: 129

Re: spectrochemisch project

ik denk als je een reductiemiddel gebruikt het wel kan lukken.

je moet dan bij één (of twee in jouw geval) golflengte de absorbantie bepalen in functie van het volume. dit kan het makkelijkste als je beschikt over een spectrode, een elektrode die de absorbantie van een oplossing kan meten. in dat geval kan je de titratie volgen met een titrator.

Reageer