halogenering van diethyl ether

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

halogenering van diethyl ether

Hoe gaat het proces om van diethylether 2,2-dichlorodiethylether te maken?(speciale voorwaarden?)

Halogeneren gaat enkel met de enkelvoudige stoffen dacht ik?

Of kan je met nog andere stoffen ook halogeneren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: halogenering van diethyl ether

Vanwege de slechte selectiviteit bij de radicalaire chlorering van alkanen zal dit niet de methode zijn om 2,2'-dichlorodiethylether te maken. Je krijgt een mengsel van producten. Wat belangrijker is (de speciale voorwaarden die je noemt) is de extreme giftigheid van 2,2'-dichlorodiethylether. Het staat geclassifiseerd als T+ en dat betekent dat het enkel door ervaren chemici onder gecontroleerde omstandigheden moet worden gebruikt.

De chlorering (of bromering) die je noemt gaat overigens niet enkel met Cl2 of Br2. Deze reacties worden veelal uitgevoerd met NCS of NBS (N-chloro of N-bromosuccinimide). Hier is makkelijker mee te werken.

Berichten: 2.337

Re: halogenering van diethyl ether

Ah ok bedankt voor de hulp :oops:

Berichten: 3.145

Re: halogenering van diethyl ether

Als het met NCS gaat, dan zal het ook wel met TCCA gaan (en dat is wel heel wat makkelijker te vinden, het is nl. een vorm van zwembadchloor). Ik wil me echter aansluiten bij DrQuico, wat betreft de giftigheid van dergelijke gechloreerde ethers, dat is niet iets wat je zomaar moet doen. Als proefje thuis is het trouwens eigenlijk ook helemaal niet zo interessant. Je hebt een kleurloze vloeistof en het wordt een andere (onzuivere) kleurloze vloeistof, met wat witte drab er in. Er zijn dan wel interessantere proeven te bedenken, die bovendien een stuk minder giftige eindproducten opleveren. Gechloreerde koolwaterstoffen zijn niet fijn om mee te werken.

Reageer