kaliumhydroxyde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 454

kaliumhydroxyde

Kan iemand my vertellen of je kaliumhydroxyde krygt doormiddel van bv uit de as van landplanten. waardoor je kaliumcarbonaat krygt.Dat vervolgens verhit en vervolgens afblust in water .Of blyft het dan het zelfde? groetjes vincentcius en by voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kaliumhydroxyde

Kun je de reactievergelijkingen uitschrijven die je hier suggereert?

Berichten: 385

Re: kaliumhydroxyde

K2CO3 uit de as van landplanten? Dat wil ik ook wel. Is dat dan niet zeer onzuiver? Bij welke temperatuur ontleedt kaliumcarbonaat eigenlijk? Dit is zeker boven de 1164 K (891 graden celsius), dat is namelijk het smeltpunt.

Berichten: 497

Re: kaliumhydroxyde

Kort opmerkinkje: sinds halverwege de vorige eeuw is het gebruikelijk de lange "ij" de schrijven als een "i, gevolgd door een "j".

De griekse "y" klinkt in geen enkele uitspraak meer als de "ij".

Genoeg mieren gezift, back on topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kaliumhydroxyde

Kort opmerkingkje: sinds halverwege de vorige eeuw is het gebruikelijk de lange "ij" de schrijven als een "i, gevolgd door een "j".


Nog een kort opmerkinkje: het is al veel langer gebruikelijk om bij verkleining van woorden, eindigend op -ing de ´g´te vervangen door een ´k´.... :oops:

Berichten: 497

Re: kaliumhydroxyde

Inderdaad, dat is nog veel dommer.

Ik moet mij nu doodschamen!

Bij deze verbeterd.

Berichten: 3.145

Re: kaliumhydroxyde

Kan iemand my vertellen of je kaliumhydroxyde krygt doormiddel van bv uit de as van landplanten. waardoor je kaliumcarbonaat krygt.Dat vervolgens verhit en vervolgens afblust in water .Of blyft het dan het zelfde? groetjes vincentcius en by voorbaat dank
KOH maken uit K2CO3 is niet zomaar te doen op de manier die je hier beschrijft. De vereiste temperaturen zijn VEEL te hoog.

Wat wel zou kunnen is een oplossing van K2CO3 toevoegen aan een oplossing van Ca(OH)2. Er slaat kalk neer en er blijft KOH in oplossing. Ca(OH)2 is wat eenvoudiger om aan te komen (of CaO, ongebluste kalk, sommige soorten cement zijn bijna puur CaO, met wat klei-achtig spul, met grote overmaat water is de heldere oplossing er boven een oplossing van Ca(OH)2).

Reageer