Welke reactie kan hier optreden?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 70

Welke reactie kan hier optreden?

Juw, mensen. K ben al tijdje lid van het forum... vooral passief maar hier komt mijn eerste vraag. En, k denk dat 't een moeilijke is ook de vraag houdt verband met een onderzoek waar ik mee bezig ben en ze speelt me al gedurende hele tijd parten.

Hier komt het.

Ik heb een palladiumchloride oplossing. Deze oplossing is geproduceert door in een zoutzuur-milieu (pH=0) het vaste palladiummetaal samen met een geconcentreerde hoeveelheid waterstofperoxide toe te voegen.

Het waterstof peroxide vormt met de Cl- ionen het zeer sterk oxiderende chloorgas wat, het palladium oxideert tot zijn tweede oxidatie trap met de vorming van palladiumchloride: [PdCl4]2-

Waneer ik aan deze oplossing een grote hoeveelheid NaOH oplossing toevoeg, gaat bij een pH gelijk aan 10 tot 11 of hoger de oplossing stevig bruisen, een wit schuim vormt zich. Indien ik Pd° (metalisch palladium) toevoeg nadat het bruisen verminderd is, vergroot de bruisende activiteit, om uiteindelijk volledig te stoppen enkele uren later. Zonder het toevoegen van Pd° duurt het soms langer vooraleer het bruisen stopt.

Duidelijk is dat het chloorgas op deze wijze volledig verwijderd wordt uit de oplossing. De palladiumchloride kan nu 'eenvoudig' gereduceerd worden tot Pd°, na het verlagen van de pH tot 2. Dit is niet mogenlijk zonder dat de oplossing eerst aan het bruisen gebracht is met NaOH.

Ik geloof niet dat het chloorgas is wat vrijkomt, hiervoor ziet het schuim veel te wit en blijft het veel te lang bruisen. Er gebeurt één of andere redox reactie, waarschijnlijk met de vorming van zuurstofgas.

Nu is mijn vraag. Welke reactie?

Persoonlijk denk ik aan de oxidatie van water tot zuurstof gas en een proton met de vrijstelling van 4 ellectronen. Maar, that's just a wild guess.

Alvast bedankt! Ivanhou

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Welke reactie kan hier optreden?

Water kan niet meer oxideren.

Het lijkt mij dat je waterstofperoxide reageert, tot water en zuurstof.

Het feit dat je bruisactiviteit toeneemt bij toevoeging van metallisch palladium, klopt dan: Pd is, zoals ik me herinner, een katalysator bij de ontleding van waterstofperoxide.

Berichten: 70

Re: Welke reactie kan hier optreden?

@Marjanne

Aangezien het pas bruist bij zo'n hoge pH waarden, kan het onmogenlijk het resterende hoeveelheid aan peroxide zijn dat reageert. Peroxide ontbind al bij een pH hoger dan 5 ongeveer.

Mijn eerste gedacht was dat water oxideert tot waterstofperoxide.

In alkalisch milieu is het onstabiel en dus wordt zuurstofgasgeproduceert. En idd, Pd is een katalysator voor deze ontbinding.

Ik heb deze gedachtengang voorgesteld aan de bedrijfsleider van Degussa, Antwerpen, Peroxide-Plant. (daar waar men de waterstofperoxide produceert) maar, hij geloofde er niet in het minste in.

Dus tja..

Berichten: 497

Re: Welke reactie kan hier optreden?

Er bestaan ionen, die pas als hydroxiden zó reducerend zijn, dat ze water ontleden en zelf naar een hogere oxidatietoestand toe te gaan.

Ik weet niet precies of dit zo is met Pd(OH)2, maar ik kan het me goed voorstellen.

Misschien heb je hier iets aan: http://81.207.88.128/science/chem/solutions/pd.html

Berichten: 3.145

Re: Welke reactie kan hier optreden?

Ik ben er van overtuigd dat het gewoon de overmaat peroxide is die ontleedt en tevens werkt bij hogere pH peroxide als reductor. Ik denk nl. dat in eerste instantie het palladium verder dan de +2 oxidatie trap gaat. Palladium kan nl. ook naar de +4 oxidatie trap gaan en vormt dan dieprode oplossingen.

Dus, was jouw oplossing dieprood? Zo ja, dan had je een hexachlorocomplex van palladium(IV). Bij toenemende pH zal dit het waterstofperoxide oxideren tot zuurstof en zelf wordt het omgezet naar palladium(II). In zuur milieu zal waterstofperoxide niet zo gauw als reductor werken en dat verklaart ook waarom zonder dat eerst toevoegen van NaOH de reductie naar metallisch Pd veel moeizamer gaat. Simpelweg, omdat er dan nog steeds veel waterstofperoxide is.

Probeer het ook eens met ondermaat waterstofperoxide t.o.v. het palladium. Dan verwacht ik heel andere resultaten en krijg je misschien wel dat steenrode neerslag van PdO2.nH2O als je NaOH-oplossing toevoegt.

Berichten: 70

Re: Welke reactie kan hier optreden?

woelen schreef: Ik ben er van overtuigd dat het gewoon de overmaat peroxide is die ontleedt en tevens werkt bij hogere pH peroxide als reductor. Ik denk nl. dat in eerste instantie het palladium verder dan de +2 oxidatie trap gaat. Palladium kan nl. ook naar de +4 oxidatie trap gaan en vormt dan dieprode oplossingen.

Dus, was jouw oplossing dieprood? Zo ja, dan had je een hexachlorocomplex van palladium(IV). Bij toenemende pH zal dit het waterstofperoxide oxideren tot zuurstof en zelf wordt het omgezet naar palladium(II). In zuur milieu zal waterstofperoxide niet zo gauw als reductor werken en dat verklaart ook waarom zonder dat eerst toevoegen van NaOH de reductie naar metallisch Pd veel moeizamer gaat. Simpelweg, omdat er dan nog steeds veel waterstofperoxide is.

Probeer het ook eens met ondermaat waterstofperoxide t.o.v. het palladium. Dan verwacht ik heel andere resultaten en krijg je misschien wel dat steenrode neerslag van PdO2.nH2O als je NaOH-oplossing toevoegt.
Mijn oplossingen waren nooit rood gekleurd...

maar ik had "slechts" oplossingen van 0,4g/l Pd.

Welke reductie zou er gebeuren in alkalisch milieu? met waterstofperoxide?

Kan je dat even in formullevrom gieten?

Alvast bedankt.

Berichten: 70

Re: Welke reactie kan hier optreden?

woelen schreef: Ik ben er van overtuigd dat het gewoon de overmaat peroxide is die ontleedt en tevens werkt bij hogere pH peroxide als reductor. Ik denk nl. dat in eerste instantie het palladium verder dan de +2 oxidatie trap gaat. Palladium kan nl. ook naar de +4 oxidatie trap gaan en vormt dan dieprode oplossingen.

Dus, was jouw oplossing dieprood? Zo ja, dan had je een hexachlorocomplex van palladium(IV). Bij toenemende pH zal dit het waterstofperoxide oxideren tot zuurstof en zelf wordt het omgezet naar palladium(II). In zuur milieu zal waterstofperoxide niet zo gauw als reductor werken en dat verklaart ook waarom zonder dat eerst toevoegen van NaOH de reductie naar metallisch Pd veel moeizamer gaat. Simpelweg, omdat er dan nog steeds veel waterstofperoxide is.

Probeer het ook eens met ondermaat waterstofperoxide t.o.v. het palladium. Dan verwacht ik heel andere resultaten en krijg je misschien wel dat steenrode neerslag van PdO2.nH2O als je NaOH-oplossing toevoegt.
Ik heb eventjes wat opzoek werk gedaan over PdO2

Blijkbaar kan PdO2 enkel (mijn naslagwerk is van '62) geproduceert worden uit een kaliumpalladiumchloride oplossing. Door deze te behandelen met KOH.

Het zou tevens een sterk oxiderende verbinding zijn.

Maar, het is onstabiel en valt uitéén onder de vorm van zuurstof gas en PdO.

PdO blijkt dan weer geel tot bruin te zijn in oplossing...

pffffft.. not evident.

@ Woelen.. wat gebeurt er met de overblijvende hoeveelheid chloorgas?

Of denk je dat deze in verhouding tot de aanwezige hoeveelheid waterstofperoxide te verwaarlozen valt?

Berichten: 387

Re: Welke reactie kan hier optreden?

wat gebeurt er met de overblijvende hoeveelheid chloorgas?


Heb je niet gewoon ook Cl- in je oplossing ?

Berichten: 70

Re: Welke reactie kan hier optreden?

wat gebeurt er met de overblijvende hoeveelheid chloorgas?


Heb je niet gewoon ook Cl- in je oplossing ?
Ja maar, Cl- met H2O2 in zuur milieu vormt deels chloorgas...

(en ik heb aan de lijve ondervonden dat chloorgas meer weegt dan lucht....)

Berichten: 387

Re: Welke reactie kan hier optreden?

Welke reductie zou er gebeuren in alkalisch milieu? met waterstofperoxide?

Kan je dat even in formullevrom gieten?
Wat had je hier zelf al ?

Ik ben even aan het zoeken gegaan, maar ben er nog niet uit.

Berichten: 70

Re: Welke reactie kan hier optreden?

G.i.B. schreef:
Welke reductie zou er gebeuren in alkalisch milieu? met waterstofperoxide?

Kan je dat even in formullevrom gieten?
Wat had je hier zelf al ?

Ik ben even aan het zoeken gegaan, maar ben er nog niet uit.
Niet veel, Enkel wat woelen me zei.

Hij spreekt over de reductie van waterstofperoxide in alkalisch milieu tot O2.

Waterstofperoxide zal denk ik niet reduceren in alkalisch milieu, enkel ontbinden met de vorming van O2 en water.

OXIDEREN VAN PD:

De oxidatie met tot Pd2+ gaat inderdaad over Pd4+ bij kamertemperatuur

(maar ik neem aan dat dit een evenwichtreactie is? Iemand?)

Bij 60°C ligt het evenwicht van deze reactie naar de kant van Pd2+. Volgens mijn naslagwerk (2005).

BEHANDELING:

A) Door verhoging van de pH tot 10 gaat de oplossing bruisen. Hierna is reductie mogenlijk.

B) Reductie is eveneens mogenlijk na het koken van de oplossing.

REDUCTIE:

de reductie gebeurt met HCOOH, mierenzuur.

Berichten: 387

Re: Welke reactie kan hier optreden?

Kan dit niet :

H2O2 ---> O2(g) +2H+ +2e-

en dan H+ + OH- --> H2O

Berichten: 70

Re: Welke reactie kan hier optreden?

G.i.B. schreef: Kan dit niet :

H2O2 ---> O2(g) +2H+ +2e-

en dan H+ + OH- --> H2O
Misschien...

K moet er nog eens goed over nadenken..

Berichten: 387

Re: Welke reactie kan hier optreden?

Misschien een handige link voor je.

Er staan heel wat Pd mogenlijkheden.

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/RedPot.html

edit : typo

Berichten: 3.145

Re: Welke reactie kan hier optreden?

Hij spreekt over de reductie van waterstofperoxide in alkalisch milieu tot O2.
Geen reductie van waterstofperoxide, maar reductie door waterstofperoxide. Dus, het palladium(IV) wordt door waterstofperoxide gereduceerd tot palladium(II). Het palladium(IV) is dus de oxidator en het waterstofperoxide de reductor.

Reageer