identificatie van stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

identificatie van stoffen

voor een proef op school krijgen wij 12 onbekende stoffen. wij moeten door middel van bijvoorbeeld verhitting of mengen zien te weten wat voor stof het dan is

mijn vraag is nou, wat zijn er allemaal voor methodes om aan te tonen wat nou precies deze onbekende stof is. zo ontstaan er bijvoorbeeld bubbels als er CO2 ontstaat, maar kunt u ook voorbeelden geven bij andere stoffen, zouten enzo?

u zou mij ( en klasgenoten ) heel erg helpen

PS: ook graag methodes dus he, zoals ik verhitten al noemde en mengen, maar wat is er nou nog meer

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: identificatie van stoffen

Hoe is jullie Duits?

Dit systeem moest ik vroeger op ´t Atheneum leren. Ik kan het helaas niet in het Nederlands vinden.

Ik maak er zelfs nu nog weleens gebruik van, als iemand ons lab vraagt: kun je uitzoeken wat dit is?

klik

Berichten: 74

Re: identificatie van stoffen

Allereerst kun je verhitten, dan kun je al aantonen of je met een zout, een metaal of een organische verbinding te maken hebt. (hoe zul je zelf ook wel weten)

Ik neem daarbij aan dat ze je geen organische verbindingen geven die een zeer hoog smeltpunt hebben of een zout met een heel laag smeltpunt.

Metaal en organische stoffen kun je onderscheiden door er een stroom over heen te zetten.

Op het VWO zul je niet zo heel veel te maken krijgen met organische vaste stoffen. Deze zou ik zo niet weten hoe je die moet aantonen. Ik doe het zelf met NMR en GC, maar dat heeft voor jullie geen enkel nut.

De zouten zul je inderdaad op de manier van Marjanne goed kunnen aantonen.

Berichten: 387

Re: identificatie van stoffen

Voor een proef op school (havo/vwo) krijg je meestal alleen zouten, en krijg je er een lijstje bij van wat de mogenlijkheden zijn.

Dit zijn volgens mij bijna alleen neerslagreacties (vaste stof, troebel water(suspensie) of meer een drab/gelei. kleurherkenningen van de vaste stof, misschien complexvorming tot een bepaalde kleur of simpele zuur-base reacties(pH-papier)

Deze zijn zeker allemaal behandeld bij de practicum lessen en staan in je leerboek.

Zo een toets is niet zo moeilijk. Je moet gewoon kijken naar

1 : de kleur van de vaste stof

2 : de kristalvorm van de vaste stof ? (fijn of kristallen)

(zouten die xH2O bevatten zijn meestal grotere kristallen)

3 : lost de stof op ?

4 : hoe snel lost hij op ?

5 : kleur van de oplossing

6 : pH van opgeloste stoffen bekijken

7 : belletjes met zuur ?

8 : neerslag met andere zouten !!

9 : wat gebeurt er als je verhit ?

Het meeste van deze info kan je vinden in je binas (tabel 45 en 65) en je practicum textboek.

Succes !!

Berichten: 129

Re: identificatie van stoffen

de H2S-methode wordt nog wel meer (vooral in onderwijs) gebruikt.

in welk boek je dat juist vind kan ik je niet zeggen.

wel is er een boek (Engels) van Vogel over qualtitative analysis ....

daarin vind je alle typische reacties van de verschillende ionen

Berichten: 104

Re: identificatie van stoffen

ik heb wel een schema voor je met gegevens over zouten, hoe die kunnen reageren voor aantoningsreacties ed. dan moet je me even een email sturen met je huis adres dan stuur ik eentje naar je toe. Kun je hem voor de hele klas kopieëren.

Berichten: 4

Re: identificatie van stoffen

jullie helpen me enorm bedankt! en als iemand anders nog iets weet, gewoon reageren aub! :oops:

Berichten: 4

Re: identificatie van stoffen

ik had denk ik wel beter niveau 1 kunnen invullen....ik snap er niet zo veel van, maar toch bedankt voor jullie hulp..(ik had beter op school op moeten letten, want nu ben ik ''het bokje''...zal hier maar wat vaker hulp vragen want het is wel handig!! :oops:

Berichten: 32

Re: identificatie van stoffen

je hebt 2 identificatiemethoden voor ionen dat gebruikt worden op school (althans is dat bij ons 1ste jaar hoger analytisch labo toch zo)

methode van noyes (ben niet zeker van naam)

en de H2S-methode

zorgt voor onderverdeling in groepen

H2S-groep

zure groep

zuur H2S-groep

basische groep

basisch H2S-groep

overige (2-3 kationen)

daarna ga je de groepen verder uitzoeken naar ion-specifieke proeven, deze zou je normaal allemaal moeten hebben met een beetje geluk.

Reageer