bepaling kjeldahlstikstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

bepaling kjeldahlstikstof

Hallo,

Het principe van de kjeldahlstikstof is het volgende:

Het ammonium stikstof en de organisch gebonden stikstof worden door een voorafgaande ontsluiting in zuur milieu en door de aanwezigheid van een katalysator omgezet in ammoniumionen. De ammoniumionen worden door de aanwezigheid van dichloorisocyanuraat gechloreerd tot chloramine wat reageert met salicylaat tot het 5-aminosalicylaat. Na oxidatie en koppeling wordt een groen gekleurd complex gevormd. De reactie wordt gekatalyseerd door nitroprusside.

Nu zou ik de reacties willen hebben daarvan, kan iemand me daarbij helpen?

vriendelijke groeten

Berichten: 274

Re: bepaling kjeldahlstikstof

Is dit wel de kjeldahl bepaling, er zijn natuurlijk veel varianten, de meest gangbare is deze.

Je destrueert het monster mbv zwavelzuur, voegt er een sulfaat aan toe. Na destructie destilleer je het met NaOH, hierdoor word het ammoniumzout omgezet in ammonia. De hoeveelheid ammonia bepaal je dmv een terugtitratie.

Die manier die jij beschrijft ken ik niet.

Berichten: 2

Re: bepaling kjeldahlstikstof

Boanerges schreef: Is dit wel de kjeldahl bepaling, er zijn natuurlijk veel varianten, de meest gangbare is deze.

Je destrueert het monster mbv zwavelzuur, voegt er een sulfaat aan toe. Na destructie destilleer je het met NaOH, hierdoor word het ammoniumzout omgezet in ammonia. De hoeveelheid ammonia bepaal je dmv een terugtitratie.

Die manier die jij beschrijft ken ik niet.
hoi,

Deze bepaling gebeurd fotometrisch met behulp van een doorstroom analyser. Ik moest dat doen voor mijn eindwerk en moet natuurlijk de reactie bij geven maar die vindt ik nergens.

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: bepaling kjeldahlstikstof

Beide analysemethoden voor ammonia zijn mogelijk in de Kjeldahl-bepaling. De term Kjeldahl slaat eigenlijk alleen op de destructie met heet geconcentreerd zwavelzuur, met een katalysator.

Een algemene reactievergelijking voor de destructie met zwavelzuur is moeilijk te geven, omdat vrijwel alle organische moleculen, waaronder die met stikstof erin, reageren.

De reactie van het zwavelzuur is:

SO4-2 + 4 H+ + 2 e- katalysator > SO2(g) + 2 H2O(l)

De organische moleculen zou ik maar niet in een vergelijking proberen te zetten. Er ontstaat bij de destructie veel CO2 en koolstof. Alle H´s in de organische moleculen zullen wel naar H2O gaan.

Edit: nog iets aangepast.

Reageer