Zuiveren van esters

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 91

Zuiveren van esters

De vraag is heel simpel.Ik moet een powerpoint maken over het bereiden en zuiveren van esters,het bereiden heb ik al gevonden maar weet iemand op welke site je info kunt vinden over het zuiveren van esters?

MVG,

Illuminatus

Berichten: 16

Re: Zuiveren van esters

Een ester is een functionaliteit in een molecule, en geen type verbinding. 'Esters' kan dus een zeer ruime benaming zijn voor moleculen met een ester-functie, maar het is niet mogelijk daar één zuiveringsmethode voor te geven. Kleinere moleculen met een esterfunctie kunnen vaak gezuiverd worden via destillatie, terwijl grote moleculen enkel gezuiverd kunnen worden via omkristallisatie of chromatografie.

Over welke soort esters heb je het?

Berichten: 2.337

Re: Zuiveren van esters

Gaat dat niet door toevoeging van een base waardoor de ester op het oppervlak van de oplosing drijft?

Berichten: 857

Re: Zuiveren van esters

Gaat dat niet door toevoeging van een base waardoor de ester op het oppervlak van de oplosing drijft?
De base is om de zure katalysator te neutraliseren.

Bij de reactie van een alcohol met carbonzuur onstaat er een ester en water. Vaak is de ester niet water oplosbaar dus zullen de ester en water in 2 lagen voorkomen.

Je voegt de base toe om het zuur te neutraliseren en dan scheid je de lagen van elkaar.

Bij ester vormingsreacties gebruikt men ook vaak een ontwateringsapparaat om de ester en het water direct van elkaar te scheiden, zo vind er minder hydrolyse plaats.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuiveren van esters

Het ligt eraan welke base je gebruikt: ik zou zelf gaan voor natriumbicarbonaat en daarna de waterlaag aanzouten met NaCl. Zo krijg je de meest gangbare fruitesters wel gescheiden en opgewerkt.

Je zou ipv een carbonzuur ook een zuurchloride kunnen gebruiken. Elk gevormd ciondensatieproduct is dan HCl dat gewoon vervliegt. Tevens heb je geen katalysator meer nodig.

Reageer