[scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Ik moet voor scheikunde een practische opdracht maken, alleen heb ik geen idee meer wat ik moet doen.

de opdracht is,
Bepaling van het massapercentage ijzer in een ijzerkopermengsel door een chemische reactie.
Hierbij krijg ik dus een ijzer/kopermengsel, het zijn gewoon beide metalen gemengd in een potje. De toa heeft mij vertelt dat ik geen magneet mag gebruiken, dus aan dat antwoord heb ik niets.

Zou iemand mij een hint kunnen geven over hoe ik dit kan oplossen, eventueel alleen wat aanwijzingen.

Greetz, Ever dying

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Je moet eens denken aan een reactie waarbij je of het koper of het ijzer weghaalt.

Waar zou je dan aan kunnen denken?

kuch--redox--kuch
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Ja klopt, ik ben daar mee bezig geweest.. Maar dan kwam ik al bij mijn 1e probleem,

Moet ik Cu of Fe als oxidator nemen. Reductor kan ik daar dan altijd nog wel bij verzinnen.

Berichten: 32

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

al gedacht aan de oplosbaarheid van beide stoffen CuO of Fe2O3?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Je moet denken in de richting van oxidatie van de metalen. In sommige vloeistoffen lost ijzer wel op, en koper niet. Welke dat zijn, dan moet je zelf uitzoeken. Het heeft te maken met de edelheid van de metalen.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Ahh,. Kijk aan zo'n atwoord heb ik wat..

De rest natuurlijk ook bedankt voor hun replies, mocht ik nog meer vragen hebben stel ik ze wel, ga eerst even proberen wat woelen bedoelde Afbeelding

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

everdying schreef: Ja klopt, ik ben daar mee bezig geweest.. Maar dan kwam ik al bij mijn 1e probleem,

Moet ik Cu of Fe als oxidator nemen. Reductor kan ik daar dan altijd nog wel bij verzinnen.
De sterkste reductor als reductor nemen en de sterkste oxidator als oxidator nemen.

Binas tabel 48

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

De sterkste reductor als reductor nemen en de sterkste oxidator als oxidator nemen.
Dit is alleen mogelijk als je aanneemt dat ijzer en koper met elkaar reageren. Hier niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Je kunt van een bekende massa aan mengsel proberen vast te stellen hoeveel mol het totaal is door een geschikte reactie.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Je kunt ook de dichtheid meten om je antwoord te controleren. De gemeten dichtheid is dan gelijk aan het percentage koper * dichtheid / percentage ijzer * dichtheid. Of is dit praktisch niet haalbaar? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je eigenlijk ook zo het massapercentage kunt bepalen.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Dat kan inderdaad, maar de opdracht was om het d.m.v. een chemische reactie te doen.

Koper en ijzer zijn reductoren, maar ijzer is een sterkere reductor dan koper.

Je moet dus een oxidator hebben, die sterker is dan Fe2+ en zwakker dan Cu2+.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Controle is altijd handig, dan weet je of het een beetje in orde is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Je moet dus een oxidator hebben, die sterker is dan Fe2+ en zwakker dan Cu2+.
Wat is het probleem met mijn eerder vermelde strategie om ze beide te oxideren?

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Wat is het probleem met mijn eerder vermelde strategie om ze beide te oxideren?
Als je ze allebij oxideerd, dan heb je toch nog geen massapercentage Fe.
Je moet denken in de richting van oxidatie van de metalen. In sommige vloeistoffen lost ijzer wel op, en koper niet. Welke dat zijn, dan moet je zelf uitzoeken. Het heeft te maken met de edelheid van de metalen.
moet je niet ook zorgen dat je Fe2+ niet oxideerd naar Fe3+, wat weer kan reageren met je koper ?

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Massapercantage ijzer/kopermengsel

Koper wordt eerder geoxideerd dan Fe2+.

Volgens mij kan TS wel een oxidator tussen Fe2+ en Cu2+ vinden.

Natuurlijk is er ook niets mis met de manier van rwwh.

Reageer