Broeikaseffect of poolomklapping

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Broeikaseffect of poolomklapping

Ik ben er helemaal uit. Er is geen sprake van broeikaseffect, van menselijke koolzuurgasuitstoot, van noodzaak tot het beperken ervan en van het verbieden van gloeilampen.

Het komt allemaal door de naderende omplapping van het magnetisch veld van de aarde.

Dat de magnetische noordpool zich verplaatst, weet waarschijnlijk iedereen. Metingen vinden plaats sinds 1831. Maar dat het tempo van verplaatsen de laatste jaren steeds sneller gaat, weten waarschijnlijk niet velen. Er dreigt een omklapping van het magnetische veld van de aarde.

Lees onderstaand, gevonden op een vooraanstaand wetenschappelijke site op internet:

Afbeelding

Herkent iedereen het patroon van de grafiek? Het is gelijk aan de grafiek van de concentratie van koolzuurgas in de lucht, uitgezet tegen de tijd.
Poolkanteling op komst

Volgens interpretators, zoals Patrick Geryl en Gino Ratinx in hun boek De Orion Profetie, staat iets dergelijks binnenkort te gebeuren. Volgens hun theorie zal de Aarde drie dagen tollen als gek en zal zowat alles en iedereen daarbij het loodje leggen. De vreemde activiteit die de zon de laatste jaren vertoont past daarbij goed in het plaatje. We weten immers dat het magnetische veld van de zon ook afneemt omdat er de laatste jaren meer ruimtestof wordt doorgelaten. De 11-jarige cyclus waarin de zon zich momenteel bevindt eindigt toevalligerwijs ook rond 2012. Er valt dermate veel samen in die periode dat niet wild gaan associeren moeilijk is.

Hoewel oude geschriften inderdaad spreken van sterren die heel snel aan de hemel draaien en enkele dagen van duisternis, is er in de reguliere wetenschap niets te vinden wat duidt op een dergelijke eensklapse tol-shift. Natuurlijk, er is een mammoet gevonden die eensklaps is bevroren terwijl het eten nog in de mond zat, maar dat duidt eigenlijk alleen op een plotse koude en niet zozeer op een volledige kanteling 13.000 jaar geleden.

Op basis van onderzoek van basalt en lava (dat een soort magnetisme-batterij is) weet men dat de polen wel degelijk verschuiven, en soms héél snel, maar het blijft een geleidelijk proces zonder sensationeel rondspinnen van de Aarde. Wat wel kan is een klimaatverandering met excessen die hun weerga niet kennen.
Laat ieder zijn eigen oordeel vormen.

Berichten: 264

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

van welke site komt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

Leuk stukje tekst, maar er staat een hoop onzin in. Het aardmagnetisch veld heeft echt geen invloed op de rotatiesnelheid! Ik heb overigens een heel andere grafiek gezien, die helemaal niet zo'n beeld geeft dat het zwerven van de polen nu zoveel sneller gaat dan een halve eeuw geleden: http://nationalatlas.gov/articles/geology/a_geomag.html#four

Een complete omkering van het magnetisch veld is inderdaad wel mogelijk, maar gebeurt niet door het verschuiven van de polen, maar voornamelijk via een tijdelijk afnemen van (het dipool-gedeelte van) het veld tot zeer lage waarden, en daarna groei in de andere richting. In het totaal duurt dat een paar duizend jaar. Dit is inderdaad niet zo fijn voor ons als het gebeurt, want als de magnetische veldsterkte zwak is, is de aarde veel minder beschermd tegen de lawine van geladen deeltjes die door de ruimte zweven. Aan de andere kant is dit in de geschiedenis van de aarde al verschillende malen voorgekomen (de laatste keer ongeveer achthonderdduizend jaar geleden) en het heeft blijkbaar niet geleid tot een totale uitroeiing van alle leven.

Zie bijvoorbeeld: http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn4865 en http://news.nationalgeographic.com/news/20...field_flip.html

En over de bescherming die de aarde geniet: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3359555.stm

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

van welke site komt dit?
http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=7...aa4327f319f2290

Google, my friend!

Berichten: 3.145

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

Dit verhaal is inderdaad niet iets waar ik enige wetenschappelijke waarde aan hecht. Eigenlijk geloof ik ook niet dat Marjanne er enige waarde aan hecht. Bedenk wel, morgen is het 1 april! 8-[

Misschien klappen de polen plotsklaps om op 1 april 2012, om 0:00 uur :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

Misschien klappen de polen plotsklaps om op 1 april 2012, om 0:00 uur :oops: .
Dat zou voor de postduiven niet zo leuk zijn. Die zijn meer gebaat bij een geleidelijke verandering.

Overigens is het originele artikel gemaakt op 16 december. Misschien dus meer een kerstgrapje.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

Dit verhaal is inderdaad niet iets waar ik enige wetenschappelijke waarde aan hecht. Eigenlijk geloof ik ook niet dat Marjanne er enige waarde aan hecht. Bedenk wel, morgen is het 1 april! 


Ik vond het verhaal toen ik wat aan het zoeken was op klimaatverandering. Dat houdt me erg bezig de laatste tijd. Het grafiekje van de snelheid van magnetische-poolverschuiving vond ik frappant lijken op dat van de koolzuurconcentratie tegen de tijd. Daarom postte ik het; meer als grapje eigenlijk tegenover de discussies hier over klimaatverandering. Vooral dat van de tollende aarde en de laatste zin m.b.t. forse klimaatveranderingen deden het wel.

Ik heb geen enkel onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de site.

Berichten: 264

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

gevonden op een vooraanstaand wetenschappelijke site op internet
daarom wou ik weten van welke site je het had



8-[ de site noemt "grenswetenschappen" link

klinkt geloofwaardig, en wetenschappelijk :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

Ach, je moet wát doen in je verloren uurtjes. :oops:

Berichten: 89

Re: Broeikaseffect of poolomklapping

'k Heb ook ooit een documentaire gezien over de omklapping van polen. Dat was op Discovery Channel. Dat dit in het verleden ook al eens is gebeurd viel af te lezen uit oude substraten/fossiele grondlagen. Was een geoloog die daarover sprak.

Ze hadden het er over dat de sterkte van de polen afnam, zelfs dat er even vier of acht polen zouden zijn, waarna het magnetische veld zou omklappen.

Was erg interessant...

Arjan

Reageer