Bepaling alkaliniteit in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Bepaling alkaliniteit in water

Eeeej iedereen,

Voor school moet ik de bepaling van alkaliniteit (bufferende capaciteit) in water uitdokteren tot op het bot. :oops:

Ik heb er al redelijk veel over gevonden maar toch zit ik met een aantal vragen en twijfels nl het volgende:

- Welke carbonaten meet men precies tss de pH range van 4,3 --> 8,3? Bicarbonaten, carbonaten of nog iets anders?

Wat meet men tss de pH range van 14 --> 8,3? en 4,3 --> 1?

- De volgende eenheden voor alkaliniteiten zijn bekend: D°, meq/l, mmol/ en mg/l nu is de vraag hoe rekent men deze eenheden in elkaar om?

- Wanneer kan men spreken van een goede alkaliniteit waarde? Wanneer is ie hoog of laag...bij welke waarde?

- Welk verschil is er tussen drinkwater/oppervlaktewater/afvalwater/grondwater en putwater ifv alkaliniteit?

Alvast heeeeeeeeel hartelijk bedankt! 8-[

Groetjes [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepaling alkaliniteit in water

Welke carbonaten meet men precies tss de pH range van 4,3 --> 8,3? Bicarbonaten, carbonaten of nog iets anders?

Wat meet men tss de pH range van 14 --> 8,3? en 4,3 --> 1?
Je titreert met zuur, dus de pH neemt af tijdens de titratie. Bij pH 8,35 heb je alles getitreerd tot bicarbonaat HCO3-. Bij pH 4,3 heb je alles getitreerd tot koolzuur H2CO3.

Voor de omrekening heb ik onder de klik een mooi tabelletje.

klik

Ik kan je niet helpen met wát een goede alkaliniteit is. Dat hangt af van het gebruiksdoel van het water. Maar als je wat googlet op ´hardheid´ en het type water, dan zul je vast wel gangbare waarden vinden.

Berichten: 131

Re: Bepaling alkaliniteit in water

Je moet ergens een omrekeningsfactor hebben van °D naar meq/l.Zoals bijvoorbeeld bij Franse graden (°f) is dit: (zie tabel)

---> 1°f = 2*10-4 eq/l = 10-4 mol/l = 10mg/l CaCO3

---> 1°d was volgens mij 10mg CaO/l = 10mg/l CaO

Heb je bv 118mg/l Ca2+, dan is het eq-gewicht = 40/2 = 20

--> 118/20 = 5,9 meq/l

Boven de 30°d is zeer hard water in ieder geval

-Alkaliniteit of zuurbindend vermogen --> heeft te maken met het TAM en TAP (titreren met versch indicators)

-Total diluent solids (TDS) en TSS zulen je verder helpe met de verschillende waters denk ik

Berichten: 162

Re: Bepaling alkaliniteit in water

In Nederland wordt gesteld:

0 - 4 dH zeer zacht

4 - 8 dH zacht

8 - 12 dH gemiddeld

12 - 18 dH vrij hard

18 - 30 dH hard

In belgië

0 - 7 fH heel zacht

7 - 15 fH zacht

15 - 22 fH halfhard

22 - 32 fH nogal hard

32 - 55 fH hard

> 55 fH heel hard

BRON: aquaclopedie

Berichten: 6

Re: Bepaling alkaliniteit in water

saturnus ans schreef: In Nederland wordt gesteld:

0 - 4 dH zeer zacht

4 - 8 dH zacht

8 - 12 dH gemiddeld

12 - 18 dH vrij hard

18 - 30 dH hard

In belgië

0 - 7 fH heel zacht

7 - 15 fH zacht

15 - 22 fH halfhard

22 - 32 fH nogal hard

32 - 55 fH hard

> 55 fH heel hard

BRON: aquaclopedie
Eeeej,

Ik kreeg geen melding dat er reacties waren op mn berichtje vandaar de late reactie 8-[

Ik wil jullie alvast héél hartelijk bedanken voor jullie reacties en idd ik ben zeker iets mee!

Ik zal het nog es verder uitpluizen en als ik ng met iets zit zal ik het jullie laten weten :oops:

Groetxies

Berichten: 6

Re: Bepaling alkaliniteit in water

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh:nutteloze kilometer quote weggehaald</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Naast de bepaling van alkaliniteit moet ik de bepaling van CO2 gehalte in water ook optimaliseren en valideren. :oops:

Nu had ik nog een paar vraagjes ivm CO2 bepaling

Welke methode bestaat er om gemakkelijk en efficient CO2 in water te bepalen?

Hier int labo gebruiken ze een oude primitieve tabel waar je aan de hand van T, pH en droogrest je CO2 kan aflezen.

Zijn er geen andere betere methodes? Ik had via i-net iets gelezen van KH en CO2 verband, dus als je KH meet en je kent je pH kan je via een gemakkelijk berekeningsprogramma CO2 bepalen. De bijkomende vraag hieromtrent is, hoe meet je KH?

Alvast heel hartelijk bedankt! 8-[

Groetjes

Biotechje in actie Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling alkaliniteit in water

Heb je op dit forum al gezocht? Er zijn heel veel methoden besproken, en ik kan niet zo overzien of een van die methoden geschikt is voor jouw doel!

Reageer