forforzure ester

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

forforzure ester

ik vond bij mn moeder op de tandarts praktijd een oplossing van 10% fosforzure ester. is dit gewoon fosforzuur of iets anders?

PS: mn moeder heeft zo'n houdertje met vloeibaar kwik om amalgaan te maken. ze maakte het open en liet het kwik zien. ik was ongeveer nog 20 seconden in dezefde ruimte van 3 m3 of zo. ze hield het buisje 5 seconden open. heb ik veel damp ingeademd denk je?

Berichten: 497

Re: forforzure ester

Een ester is een specifieke verbinding van in dit geval fosforzuur.

Geen zuiver fosforzuur dus.

5 seconden is echt niet lang genoeg om jezelf met kwik te vergiftigen.

Dat duurt minstens een paar weken. (In een hoekje van een kamer oid.)

Wees alsjeblieft voorzichtig met kwik.

Ik ben als de dood voor dat spul en heb het zelf dan ook niet thuis.

Berichten: 840

Re: forforzure ester

ja ik weet , ik ging ook gelijk weg uit de kamer. mn moeder is niet op de hoogte van de chronische giftigheid, alleen voor de acute :oops:

maar anyway, is dat fosforzure ester voor mij te gebruiken als normaal fosforzuur in proefjes, of heeft het bijwerkingen. hierbij heb ik het vooral over het maken van fosfaten.

Berichten: 497

Re: forforzure ester

Je kan er een fosfaat van maken door het te hydrolyseren, met bijvoorbeeld natronloog.

Een ester bestaat namelijk uit een alkohol (R-OH) en een zuur (HO-Q=O...), waarbij de Q kan staan voor N, C, P of S als ik het goed heb.

Samen reageren deze zo:

R-O[H + HO]-P=O... --> R-O-P... + H2O

Met behulp van natriumhydroxide wordt de omgekeerde reactie gekatalyseerd en eindig je met natriumfosfaat en een onbekende alcohol.

(Mijn organische symbolen-taal zal wel gebreken vertonen)

Berichten: 6

Re: forforzure ester

Ik wil nog even terugkomen op de giftigheid van kwik - zonder deze te bagatelliseren lijkt mij de tegenwoordige angst wat overdreven 8-[ , gelet op het volgende. In 1953 plaatste mijn natuurkundeleraar een zware bak met ongeveer 5 kg kwik op de demonstratietafel voor de klas (3e hbs B) en liet zien, dat een stuk ijzer op het kwik dreef; vervolgens mocht iedereen die dat wilde zijn hand even in de bak duwen om te ondervinden hoe kwik aanvoelde. :oops: De hele demonstratie duurde ongeveer 20 minuten; daarna droeg de amanuensis de bak weer de klas uit.

In de 17e eeuw zijn er ook mensen geweest die puur kwik inslikten tegen geslachtsziekten (het kwik kwam er uiteraard onveranderd weer uit) en het ruim overleefden.

Kennelijk verdampt kwik niet snel en dat is maar goed ook, want de damp is het gevaarlijkst. By the way: ik ben 68 . . . ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: forforzure ester

Kwik is alleen echt gevaarlijk als je het morst en niet opruimt.

Reageer