Wetgeving MBT gebruik Plasmide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Wetgeving MBT gebruik Plasmide

Ik ben momenteel bezig met een redelijk groot project, om VO leerlingen tot een jaar of 15 kennis te laten maken met de techniekrichting. Om precies te zijn, de Medische/Biotechnische richting.

Hiervoor wordt er een verhaal verteld en een soort 'csi' onderzoek gedaan, waar allerlei aspecten aan bod komen. Een deel is een proefje die ik in Amerika gevonden en besteld heb, waar een E.coli bacterie gekweekt wordt. Door middel van het inbrengen van een plasmide gaat deze bacterie een eiwit aanmaken, waardoor hij oplicht in UV straling.

Dit is voor mijn doelgroep natuurlijk leuk, en hier omheen kan een pakkend verhaal gemaakt worden, mogelijkheden te over.

Nu heb ik echter gehoord dat gebruik van Plasmiden in Nederland verboden is, of alleen mag indien hiervoor een vergunning bestaat. Het lijkt mij een vrij onschuldig proefje, en gezien er hier ervaring bestaat, zou ik graag weten hoe het zit en hoe eventueel te handelen.

Tot zover deze vraag, ik heb nog een aantal vragen maar die zal ik tzt in de betreffende fora stellen.

Bedankt!

Riel

Berichten: 740

Re: Wetgeving MBT gebruik Plasmide

Tja, het modificeren van E.coli mag alleen op de daarvoor bestemde laboratoriums. Dit is idd een onschuldig proefje, maar ik zou toch even contact opnemen met de betreffende school.

Berichten: 8

Re: Wetgeving MBT gebruik Plasmide

Tja, het modificeren van E.coli mag alleen op de daarvoor bestemde laboratoriums. Dit is idd een onschuldig proefje, maar ik zou toch even contact opnemen met de betreffende school.
Dit wordt in een soort 'mobiel lab' gedaan.

Waar kan ik terecht om hier meer informatie over te verkrijgen of eventueel een vergunning?

Berichten: 8

Re: Wetgeving MBT gebruik Plasmide

Heeft er iemand een adres waar ik dit kan navragen?

Berichten: 740

Re: Wetgeving MBT gebruik Plasmide

Bureau GGO, en het COGEM

Berichten: 8

Re: Wetgeving MBT gebruik Plasmide

Het wordt in ieder geval geschrapt van ons project, het wordt inderdaad iets té omslachtig. Ik ben in ieder geval geholpen met bovenstaande reacties, en heb reactie van genoemde partijen.

Reageer