dynamic headspace technieken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

dynamic headspace technieken

hallo,

ik heb een vraag over de verschillende headspace technieken. je heb t 2 verschillende headspace technieken, de static en de dynamische headspace.

kan mij iemand meer info gegeven over deze technieken?

met vriendelijke groet

Ivo

Berichten: 2.399

Re: dynamic headspace technieken

Beide technieken zijn goed beschreven in de literatuur en boeken etc. Vertel eens wat meer, wat wil je precies weten en vooral wat weet je zelf al!

Berichten: 18

Re: dynamic headspace technieken

over static headspace ben ik al redelijk wat te weten gekomen. hierbij wordt een monster verwarmd waardoor er een headspace ontstaat die wordt geinjecteerd in de gc. dit kan m.b.v. transferline of met een naald.

over dynamic headspace kanik een stuk minder vinden op het internet. ook in mijn eigen literatuur vind ik weinig over head space technieken.

Ivo

Berichten: 2.399

Re: dynamic headspace technieken

over static headspace ben ik al redelijk wat te weten gekomen. hierbij wordt een monster verwarmd waardoor er een headspace ontstaat die wordt geinjecteerd in de gc. dit kan m.b.v. transferline of met een naald.
De essentie van een static headspace is het instellen van een evenwicht van je analiet tussen de vloeistof en de headspace. Met het verhogen van de temperatuur verleg je het evenwicht wat meer naar de headspace. Echter, je bent gelimiteerd hier door de evenwichts constante....

By dynamische headspace haal je een trucje uit om het evenwicht af te laten lopen. Je vangt het analiet af in een solid phase of iets anders. Hierdoor zit het analiet niet meer in de headspace en loopt je evenwicht af. Je kunt zo veel meer analiet uit de vloeistof halen. Vervolgens was je het weer van je trap af en injecteer je het in een GC. Technieken die gebruikt worden zijn SPME, Thermal desorption en purge and trap.

Tip: schrijf de evenwichts constanten eens uit en zie wat er gebeurd! Dit moet alles in 1x duidelijk maken. Suc6 :oops:

Berichten: 16

Re: dynamic headspace technieken

hej

ik ben meer opzoek naar informatie voor de purge and trap systeem. wij hebben er 1 staan op de GC en de hele gc is ongeveer 6 jaar niet meer in gebruik geweest. mijn taak (als stagair) is om het gehele apparaat (Gc/MS + PTI) weer aan de praat te krijgen.

hij staat helemaal aangesloten maar als verwacht wijn een paar dingen niet werkend dus ik ga stap voor stap alles schoonmaken. maar helaas is er vrijwel geen informatie te vinden over hoe je de PTI schoon moet maken.

het afkoppelen van de PTI gaat ook niet zo makkelijk (blijkt).. de cooler kan ik niet los halen en de daar aangehegte buis die naar de voorkolom gaat ook niet.

Weet iemand waar ik die informatie kan verkrijgen en/of heeft iemand daar verstand van?

groet

Berichten: 873

Re: dynamic headspace technieken

Hoi Guardian, probeer eens bij de leverancier van het systeem.

Daarnaast denk ik dat e.e.a. best wel los te maken is. In feite heeft ook ooit iemand het systeem opgebouwd.

Is er op je lab ook geen handleiding meer, waarschijnlijk onder veel stof?

In de praktijk zijn de meeste handleidingen van systemen die nog op het lab staan ergens in een kast bewaard.

Berichten: 16

Re: dynamic headspace technieken

Er zijn idd handleidingen maar daar staat niks in over het onderhouden van de purge and trap. ze gaan allemaal over hoe het werkt e.d. en dat in 4 verschillende handleidingen Afbeelding

Berichten: 873

Re: dynamic headspace technieken

Ik weet niet hoe handig je bent met een schroevedraaier, met draadjes (vaste en losse), maar ik zou maar eens ergens een of meerdere schroeven los draaien.

Begin met de kast, zijpaneel, voorkant, achterkant en dan vandaar uit met gezond verstand verder.

Overleg ook met je stagebegeleider wat je gaat doen.

En! haal de stekker uit het stopcontact. Ik heb al genoeg staan trillen

succes.

Berichten: 16

Re: dynamic headspace technieken

haha bedankt :P ik heb ook staan trillen maar dat was met de ms! magoed we gaan proberen of et lukt

bedankt

Berichten: 16

Re: dynamic headspace technieken

Beste mensen,

ik heb weer een vraag.

de GC en alle benodigdheden zijn aangesloten alles is vorzien van electriciteit en alles doet et. ik deed de gc aan en na verloop gaf hij aan "warnig: no detector"

ik heb een: HP Vectra 486/66N (PC)

5890 serie II GC

7673B controller

5971A MSD

tussen deze apparaten moet ik stekkers aansluiten. en heb er 3.

1x 7673B en 2x 8120-4654

zelf kan ik me er niet meer weis uit maken en nee er zijn geen handleidingen die dat aangeven waar wat hoort.

ken iemand mij helpen die dat miss wel weet?

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: dynamic headspace technieken

Met een beetje "geluk" ben je de FID vergeten aan te sluiten, als het apparaat dat met detector bedoelt.

Berichten: 16

Re: dynamic headspace technieken

nee dat is niet het geval. als detector hebben wij de MS dus dan komt er geen FID aan te pas.

Berichten: 873

Re: dynamic headspace technieken

Het kan ook zijn dat er in de GC een FID zit die je niet gaat gebruiken maar waar het systeem wel naar vraagt. Als dat is dan moet je hem wel aansluiten of, indien mogelijk, software matig uitschakelen.

Reageer