Rand koffievlek donkerder

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Rand koffievlek donkerder

Waarom wordt de rand van koffievlek donkerder dan het midden van de vlek nadat deze geheel opgedraagd is op een hard oppervlak.

Ik meende dat deze vraag eens in de wetenschapsquiz gesteld was, maar kan het aldaar niet vinden. Ik zou graag de verklaring willen weten.

Bij voorbaar dank,

Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Rand koffievlek donkerder

Ik denk dat dat is omdat aan de rand van een vlek het meeste water kan verdampen. Midden boven de vlek zal de lucht vochtiger zijn dan aan de randen. Aan de randen blijven dan koffiebestanddelen, die niet verdampen, achter. Vanuit het midden van de vlek zal dan weer nieuwe koffie naar de rand trekken, waaruit het water dan weer verdampt en er weer meer koffiebestanddelen achterblijven.

Een soort koffie-chromatografie dus. Denk ik. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Rand koffievlek donkerder

Uit onderstaande link (in het koffie kleurige vlak (ja slechte woordspeling :roll: )), blijkt dat de rand van de vlek zich vastpint aan het oppervlak van, laten we zeggen, het tafellaken. Omdat de rand van de vlak nu een begrensde afmeting heeft en niet kleiner kan worden, moet er een stroming vanuit het midden van de vlek naar de rand zijn om vloeistof door verdamping aan te vullen. Gesuspendeerd materiaal wordt met deze stroming meegenomen naar de rand van de vlek. Dit gebeurt zo efficiënt dat er in het midden van de vlek bijna geen koffiedeeltjes aanwezig zijn, maar dat deze allemaal naar de rand van de vlek worden getransporteerd. Deze blijven in de rand zitten totdat de hele druppel is opgedroogd en een koffiekring ontstaat.

http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf...nt_filetype=pdf
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Rand koffievlek donkerder

Raspoetin en Jan bedankt voor het meedenken. Ik ben blij dat ik dit bijna dagelijkse verschijnsel weer kan verklaren en kan uitleggen aan mijn collega's.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Rand koffievlek donkerder

En raspoetin....je link is subscribe only. :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Rand koffievlek donkerder

En raspoetin....je link is subscribe only. :roll:
Niet bij stil gestaan en meteen een screendump gemaakt. Om problemen met de rechthebbende ook maar de bron mee gedumpt. Wel ff klikken op de afbeelding voor full-size

Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Rand koffievlek donkerder

Voor de geïnteresseerden (het plaatje hierboven is -6 jaar na dato- niet meer beschikbaar) is er op youtube (minstens) een tweetal filmpjes verschenen over dit effect:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

en

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer