Vrije Fe ionen in oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 121

Vrije Fe ionen in oplossing

heey mensen,

het is wederom tijd om hulp in te schakellen :oops:

ik zit met het volgende probleem:

voor mijn voor onderzoek heb ik een oplossing nodig van vrije Fe3+ nodig. (Fe3+ zorgt voor gele kleuring in oplossing).

aldus mijn artikel (dienend als uitgangpunt) moet er Fe(NO3)3.9H2O gebruikt worden.

als ik dit oplos dan verkleurd na ongeveer 2 uur mijn oplossing sterk geel (tegen de lichte gele kleur net na oplossen).

volgens mijn begeleider is de oorzaak sterische hindering van de nonahydraat in de stof.

hierna ben ik overgestapt op FeCl3, aannemend dat dit wel meteen goed oplost en voor vrije Fe3+ zorgt.

nu kleurt ook deze oplossing na 2 uur sterk geel.

ik zat zelf aan oxidatie van het ijzer te denken, mar dit lijkt me tegelijkertijd ook weer sterk in een afgesloten maatkolf en binnen 2 uur

weet iemand misschien wat deze hindering kan veroorzaken?

Berichten: 3.145

Re: Vrije Fe ionen in oplossing

Allereerst, ijzer(III) aqua ionen zijn niet geel of bruin, maar vrijwel kleurloos of heel licht violet. In de praktijk is deze kleur zo zwak dat je ze wel als kleurloos mag beschouwen. Ijzer(III) ionen worden ook niet geoxideerd in oplossing.

Ijzer(III) ionen worden in waterige oplossing echter gehydrolyseerd. Het kleurloze ion is [Fe(H2O)6]3+. Dit ion is in evenwicht als volgt:

[Fe(H2O)6]3+ <---> [Fe(H2O)5(OH)]2+ + H+

Een oplossing van een ijzer(III) zout is dus zuur.

Het gebruik van ijzer(III) chloride is helemaal af te raden. Ijzer(III) vormt met chloride nl. een complex, FeCl4-. Dit ion is intens geel. Ook dit ion is onderhevig aan hydrolyse en daarbij ontstaan ionen als Fe(OH)Cl3-. Dit ion is geelbruin. De hydrolyse kan heel ver gaan, zodat je zelfs neerslagvorming kunt krijgen van Fe(OH)3(H2O)3 of Fe-mixed(Cl/OH) neerslagen, basisch ijzer(III)chloride.

Als je een redelijk sterk geconcentreerde oplossing neemt van salpeterzuur en je lost daarin ijzer(III)nitraat 9-hydraat in op, dan krijg je een vrijwel kleurloze oplossing.

Kijk ook maar eens op deze pagina (het deel over oxidatietoestand +3):

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/solutions/fe.html

Berichten: 121

Re: Vrije Fe ionen in oplossing

hartstikke bedankt

ik had je website al in mijn favoriten staan, maar had dit even over het hoofd gezien.

ik zal het eens gaan toepassen en hopelijk gaat mijn experiment dan wel goed :oops:

is de oplossing in sterk zuur ook lang houdbaar?

dat zou namelijk veel schelen in aanmaak van de oplossing

Berichten: 3.145

Re: Vrije Fe ionen in oplossing

Die oplossing in sterk zuur is onbeperkt houdbaar. Veel succes met je experimenten en laat ons maar weten hoe het gegaan is.

Berichten: 121

Re: Vrije Fe ionen in oplossing

will do,

ik houdt jullie op de hoogte van de resultaten

Berichten: 1.490

Re: Vrije Fe ionen in oplossing

hey Onimo lukt het nog een beetje met je opdracht bij Wetsus??? :oops:

Berichten: 121

Re: Vrije Fe ionen in oplossing

nou mensen er is enigwat resultaat maar niet zoals verwacht.

aan de ijzer oplossing ligt het niet meer, dus dat punt is gelukt :oops:

nu blijkt dat waarschijnlijk mijn coomplexen die ontstaan door het zure milieu en/of door licht weer uit elkaar vallen.

hierdoor kan ik mijn huidige manier van experimenteren niet doorzetten en ga ik waarschijnlijk over op een andere methode

but tnx anyweg woelen

Reageer