[scheikunde] project DNA voor school

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] project DNA voor school

hoi, ik moet voor school een project doen je mocht zelf iets kiezen wat je wou doen als onderwerp. ik koos DNA, ik heb al een werkstuk gemaakt over het onderwerp en ben nu bezig een les voor te bereiden voor mijn eigen klasik heb als oofdstuk titels tot nu toe:wat id DNA,mitose, meiose, mutaties ,

DNA omzetten in eiwitten, DNA in de actualiteit ,DNA bij het ouder worden en DNA bij de politie ik vroeg me af of mijn klasgenoten(vwo-bruggers) dit aankunnen en snappen. het leek me gewoon leuk om wat reacties en tips te krijgen van mensen

alvast bedankt.

Berichten: 774

Re: [scheikunde] project DNA voor school

over DNA kan je zéér veel zeggen, je kan het niveau zelf wat kiezen. Als je over DNA iets doet, moet je zeker iets over PCR vertellen ! Zéééér interessant vind ik persoonlijk !

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] project DNA voor school

ik zou het voor jezelf en de klas in ieder geval niet te moeilijk maken aangezien je na je presentatie er dan geheid vragen over krijgt

Berichten: 3

Re: [scheikunde] project DNA voor school

hoi ik had nog een vraagje ;)

namelijk : ik heb iets gelezen over watersofbruggen en een suikerstaart ofzo,ik heb helaas werkelijk geen idee wat dat mag zijn. :oops: ik heb daarom besloten omdat maar niet in de klas te behandelen als ik er geen antwoord op weet. 8-[ maar ik ben intussen toch wel aardig nieuwsgierig geworden wat dat precies is.

zou iemand mij kunnen helpen?

alvast bedankt

Berichten: 740

Re: [scheikunde] project DNA voor school

Bekijk op wikipedia de structuur van DNA

DNA bestaat uit nucleotiden: een nucleotide bestaat uit 3 delen:

Een suiker molecuul, genaamd ribose.

Daarnaast zie je nog een aromatisch molecuul, de stikstof base, dit kan een Adenine, Guanine, Cytosine of Thymine zijn, deze basen vormen de DNA code: (A,T,G,C) die nodig is voor de productie van eiwitten.

Ten slotte zit er nog een fosfaatgroep aan het DNA.

Voor al je info: http://nl.wikipedia.org/wiki/DNA

Hierin staan ook nog goede bronnen!

Berichten: 28

Re: [scheikunde] project DNA voor school

Gepie, met een waterstofbrug bedoelt men een binding tussen H (waterstof) en F (fluor), O (zuurstof) of N (stikstof). Deze bindingen (merk op dat F, O en N allen grote EN-waarden hebben) zijn extra stevig!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] project DNA voor school

Niet alleen een stevige elektronegativiteit, maar ze zijn ook klein. De naderende waterstof kan dus behoorlijk dichtbij komen, en dat levert een flinke polarisatie op.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] project DNA voor school

Ik vind persoonlijk genetica wel een heel interessant onderwerp.

Ik heb dit gekregen vorige maand, echt tof.

Je kan ziektes voorspellen, linkshandig, rechtshandig, ... :oops:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] project DNA voor school

ik bedank iedereen voor zijn tips maar ik snap er niet zoveel van. zoals sommigen mischien over het hoofd zien is mijn chemlevel 2

ik snap dus niet echt wat de invloed is van die elektro negativiteit of wat een polarisatie is kan iemand dat mischien uitleggen?

ps.

het lijkt nu mischien dat ik niks zelf doe maar ik heb nog geen genetica ,natuurkunde of scheikunde gehad.

pps.

ik heb wel gezocht met google en wikipedia maar daar vond ik niet echt iets op.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] project DNA voor school

Elektronegativiteit en polariteit zijn eigenschappen die iets vertellen over hoe graag stukken van een molecuul negatief of positief geladen willen zijn. En in de natuurkunde leren we dat positief en negatief geladen dingen elkaar aantrekken. Dit effect houdt de twee DNA-kettingen bij elkaar.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] project DNA voor school

kijk eens bij EIBE en dan niet het speelgoed maar de biotechnologiesite daar staat heel veel over DNA speciaal voor 16 tot 19 jarigen.

Reageer