[scheikunde] ideale gaswet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] ideale gaswet

Hallo,

Ik heb een aantal jaren geen chemie gekregen op school en ik denk dat mijn vraag helemaal niet moeilijk is, maar ik kom er zelf toch niet...

In een vacuumkamer slaagt men erin de druk te doen dalen tot 10^-12 Torr. Bereken hoeveel moleculen in deze kamer worden aangetroffen per cm³.

Ik heb die druk al omgezet naar Pascal, dat geeft 1.33 * 10 ^-10 Pa.

Ik dacht dan de ideale gaswet te gebruiken.

p*V = n*R* T

De vraag is hoeveel moleculen per cm³ dus ik dacht dan het voldoende was om n/V te berekenen en dan omzetten van deeltjes/m³ naar deeltjes/cm³.

n/V = p/ (R*T)

Maar T is toch helemaal niet gegeven?

Voorts heb ik ook al altijd moeilijkheden met die n. Aantal deeltjes...

Klopt het dat dit zowel op moleculen als op atomen kan slagen?

Het antwoord van de oefening zou 32400 moeten zijn;

Bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] ideale gaswet

Als T niet is gegeven, zou ik uitgaan van kamertemperatuur, 298 K.

Dan is het alleen nog een kwestie van de formule invullen neem ik aan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 70

Re: [scheikunde] ideale gaswet

IK neem aan dat men de druk laat dalen vanuit norm omstandigheden.

1 atm, 20°C.

Na het verlagen van de druk brengt men de temperatuur terug op kampertemperatuur door toevoegen van warmte, neem ik aan.

Dus: in dat geval.

Kan je de verhouding V1/V2 berekenen. (stel PV/T Constant)

Tevens kan je uit P1V1=nRT1 (R=8,314)

De verhouding n/V1 berekenen.

Voeg beide gegevens samen en je weet n/V2.

Opmerking: 1 en 2 slaagt op voor en na expansie.

Om te antwoorden op je andere vraag: n slaagt op het aantal deeltjes die onafhankelijk van elkaar kunnen zijn.

Dus: op het aantal molecullen. Indien een molecuul uit 6 atomen zou bestaan zou ze toch nog steeds slechts als één eenheid meetellen in het getal n.

Dit is logisch al de temen in de ideale gas wet beschrijven de druk in functie van T, V en n. Het lijkt me logisch als je het aantal molecullen in de ruimte verdubbelt (verdubbelt n), dan zal in dat geval ook de druk (bij gelijke T en V) verdubbelen. Je gaat immers dubbel zoveel botsingen tegen de wanden van je vat hebben. Ga je de mollecullen groter maken door bijvoorbeeld overal een C-atoom toe te voegen aan ieder molecuul, dan gaat de P niet veranderen (bij gelijke T en V). Je hebt immers nog steeds evenveel botsingen per tijdseenheid tegen de randen van je vat.

Ben je hier wat mee?

Kleine opmerking: Zoals vaak maak ik het weer lekker ingewikkeld. (is nu eenmaal 'n leuke eigenschap van me.. )

Je kan ook gewoon de T op 20°C kiezen en dan gewoon invullen....

Zoals Beryllium zegt.

Maar mijn eerste methode is een leuke oefening op 't rekenmasjien..

Berichten: 6

Re: [scheikunde] ideale gaswet

Bedankt,

die uitleg over n is heel duidelijk.

Over die oefening,

Ik slaag er toch niet in om tot de gegeven oplossing van 32400 te komen...

In elk geval al erg bedankt

Reageer