basislijn HPLC met gradient

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 1.490

basislijn HPLC met gradient

kan het kloppen dat mijn basislijn anders gaat verlopen als ik een gradient gebruikt bij HPLC (ik ga van 75% ACN naar 100% ACN en weer naar 75 ACN)

zoja hoe kan ik dat tegen gaan?

Berichten: 2.399

Re: basislijn HPLC met gradient

Dat kan, dat komt omdat je ook de samenstelling van je mobiele fase ziet veranderen. Hogere golflengtes hebben hier minder last van wanneer je UV gebruikt. Maar dit probleem komt nou eenmaal met gradient elutie :oops:

Berichten: 184

Re: basislijn HPLC met gradient

Gebruik maken van ACN met HPLC-grade, deze heeft een lage UV-cut-off.

Berichten: 1.490

Re: basislijn HPLC met gradient

de ACN die ik hier gebruik is voor vloeistofchromatografie (isocratisch-> heeft hier mee te maken lijkt mij)

Berichten: 2.399

Re: basislijn HPLC met gradient

Zelfs met HPLC grade solvents zul je hier last van blijven houden...

Berichten: 1.490

Re: basislijn HPLC met gradient

Hogere golflengtes hebben hier minder last van wanneer je UV gebruikt


alleen meet ik mijn stof bij een lage golflengte :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: basislijn HPLC met gradient

Lagere golflengte = meer naar UV.

Welke golflengte gebruik je nou?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.490

Re: basislijn HPLC met gradient

geen specifieke golflengte ik meet gewoon van 190nm-400nm

maar ik merk gewoon dat mijn stof het beste meetbaar is rond de 225nm Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: basislijn HPLC met gradient

Ja, da's dus wel UV 8-[ met een DAD nog wel.

Heb je eigenlijk wel last van de driftende baseline? Want als je er geen last van hebt bij je analyse zou ik me er niet druk om maken :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.490

Re: basislijn HPLC met gradient

zou ik er anders een topic over openen?

ik heb een analyse van 35 minuten waarbij de basislijn op begint te lopen vanaf de 10 minuten (omschakeling van 75% ACN naar 100% ACN) vervolgens loop deze oplopend door tot 29 minuten(terugschakeling van 100% ACN naar 75% ACN) en daar daalt ie weer naar de beginwaarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: basislijn HPLC met gradient

zou ik er anders een topic over openen?
Ja dat begrijp ik :oops:

Ik vraag me alleen af wat de reden is dat je er last van hebt. Loopt je detector van de range af, kun je je analyse niet goed quantitatief doen, of vind je de chromatogrammen gewoon niet mooi..?

That's all...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.490

Re: basislijn HPLC met gradient

nou ik ben vanuit school gewend met een vrij vlakke basislijn te werken en nu ik op stage ben krijg ik dat niet 8-[ dus daarom dacht ik laat ik dat hier eens even navragen ;) :oops:

misschien dat het niet erg is maar je kan beter even bij je medeforummers vragen toch

Berichten: 677

Re: basislijn HPLC met gradient

Een oplopende basislijn bij gradiënten kan ook te maken hebben met de zuiverheid van het gebruikte water: bij lage % ACN accumuleer je onzuiverheden op de top van de kolom, die eraf komen bij hogere percentages. Gebruik enkel ultrapuur water, bij voorkeur dagvers bereid.

Berichten: 1.490

Re: basislijn HPLC met gradient

ja maar waar ligt dan de grens van de lage concentratie ACN?

ik heb een gradient die loopt van 75% ACN naar 100% ACN en dan weer terug naar 75% ACN :oops:

Berichten: 1.490

Re: basislijn HPLC met gradient

Afbeelding ik heb het er met mij begeleider over gehad en we zullen eerst kijken hoever we met GC-MS komen ipv HPLC :oops:

Reageer