[scheikunde] 2 vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] 2 vragen

We hebben voor scheikunde de opdracht gekregen om de antwoorden te zoeken op een aatal vragen dmv het internet. Nou heb ik bijna alles kunnnen vinden, maar op 2 vragen kan ik het antwoord echt nergens vinden, dus hoop ik dat iemand hier mij zou kunnen/willen helpen.

De vragen: -Wat zijn de voorwaarden voor goede chromatogrammen bij TLC?



Het papierchromatogram als een oplossing van de aminozuren: Alanine (Ala), Tyrosine (Tyr) en Leucine (Leu) De afstand tussen startlijn en frontlijn is 10 cm. De Rf-waarde bij de gebruikte loopvloeistof: 0,32 voor Ala, 0,45 voor Tyr en 0,70 voor Leu

-Kun je met behulp van de structuurformules van deze drie aminozuren en de structuurformule van cellulose (filterpapier) deze verschillen in Rf-waarden verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 vragen

Ik zal je op weg helpen met een paar wedervragen.

Vraag 1: wat is het doel van TLC? Welke factoren (denk eens aan polariteit) beinvloeden dat doel?

Vraag 2: als je een lage Rf hebt, heeft de verbinding dan meer of minder afstand afgelegd? Wordt hij dus meer of minder "tegengehouden"?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] 2 vragen

Martine schreef: Wat zijn de voorwaarden voor goede chromatogrammen bij TLC?
Wat heb je al?
Het papierchromatogram als een oplossing van de aminozuren: Alanine (Ala), Tyrosine (Tyr) en Leucine (Leu) De afstand tussen startlijn en frontlijn is 10 cm. De Rf-waarde bij de gebruikte loopvloeistof: 0,32 voor Ala, 0,45 voor Tyr en 0,70 voor Leu

-Kun je met behulp van de structuurformules van deze drie aminozuren en de structuurformule van cellulose (filterpapier) deze verschillen in Rf-waarden verklaren?
Rangschik de aminozuren eens naar polariteit. Bepaal of cellulose polair of apolair is, en verklaar dan de Rf. Kom je er dan nog niet uit, dan laat je het maar weten.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] 2 vragen

Dankjulliewel! De eerste vraag is ondertussen gelukt, maar we zijn nog altijd niet verder met de 2e.

We weten tot nu toe dat Alanine apolair is, tyrosine polair is, en leucine apolair is. Verder weten we dat cellulose polair is. De stof met de laagste Rf heeft de minste afstand afgelegd.

Hoe kunnnen we dit dan met structuurformules verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] 2 vragen

Wat je zegt met de Rf-waarden (0,32 voor Ala, 0,45 voor Tyr en 0,70 voor Leu), strookt voor mij niet met wat je polair en apolair noemt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Stel, je hebt een polair analiet en een polaire stationaire fase. Verwacht je dat deze sneller of minder snel door je loopvloeistof loopt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] 2 vragen

Wat zijn deze aminozuren dan? Zou u dan kunnen zeggen welke polair/apolair is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2 vragen

Die kun je zelf opzoeken op google of acros. Alle aminozuren hebben zoals je (hopelijk) weet allemaal dezelfde kern: H2N-CHX-COOH. Op de plaats van de X kunnen dan allerlei andere dingen hangen, zoals alkylstaarten met een of meerdere amino of carbonzuur groepen.

Reageer