[scheikunde] Tweede vraag Fysische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 54

[scheikunde] Tweede vraag Fysische chemie

Ik heb nu de volgende opgave:
The equilibrium constant Kp for the reaction

CCl4 -> C + Cl2

at 700 °C is 0,76 atm. Determine the initial pressure of carbon tetrachloirde that will produce a total equilibrium pressure of 1,20 atm at 700 °C.
Ik heb de volgende oplossing bedracht waarvan het eerste deel volgens mij wel goed is:

Het invullen van de gegevens in de ideale gaswet levert op dat er een concentratie van 1,50292356 . 10-2 mol/liter aanwezig moet zijn van alle stoffen bij elkaar in het evenwicht.

(!! Vanaf hier weet ik niet zeker meer als ik het goed doe:)

Tevens kan ik door gebruikt te maken van de relatie van Kp (pressure constante van de reactie) t.o.v. de normale K (constante van de concentratebreuk) die gedefinieerd wordt als Kp = K(RT)Δn (waarbij delta n het verschil in de reactie coëfficienten is). Hieruit komt een K van 1,1921...10-4

En dan komt nu het moeilijke gedeelte waardoor ik erg twijfel over mijn aanpak. Ik wil namelijk de met mijn gevonden K de molfractie van CCl4 uit gaan rekenen, maar dan kom ik op een derde graads vergelijking uit. Hierbij heb ik alleen maar geleerd dat je dan meestal de x kan verwaarlozen om zo een derde graads vergelijking te krijgen die goed op te lossen is. Ik zou in dat geval op een molfractie van 0,96899.. uitkomen. Dit lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk aangezien de druk dan ook niet echt aanzienlijk zou veranderen wanneer de molfractie van het CCl4 1 zou zijn.

Is mijn methode goed of moet ik een andere aanpak nemen/kiezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Tweede vraag Fysische chemie

Doe het eens voor? Je beschrijving nu klinkt een beetje als "ja mijnheer de garageboer ik zal u precies uitleggen wat er met mijn auto mis is. Ik drukte op het startknopje, en toen startte de motor niet".

Reageer