C-14 methode

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

C-14 methode

hey iedereen,

ik ben op zoek naar iem die me de C-14 methode eens tegoei kan uitleggen.

test is binnekort, dus zou leuk zijn als iem van jullie die taak op zich zou wille neme :oops:

Berichten: 274

Re: C-14 methode

O je gaat een fossiel van zoveel 1000en jaren oud onderzoeken? Ik vertrouw die methode niet, dat bleek toen men met die methode ging bepalen hoe oud iets was, men kwam verrekte oud uit terwijl het nog geen 100 jaar oud was.

Dat was iets in Amerika en met een vloedgolf, meer weet ik even niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: C-14 methode

Wikipedia legt het uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstof-14_datering

Als je in 1900 een voorwerp maakt uit 900 jaar oud hout.....

Berichten: 12

Re: C-14 methode

erg leuk om te wete da we daar tijd in ligge steke :oops:

enig idee wat dan betere manieren zouden zijn om een leeftijd van een voorwerp te achterhalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: C-14 methode

Joh, daar kun je niet zo eenvoudig antwoord op geven. Er zijn zoveel verschillende dateringsmethoden met verschillende doelen!

Je moet altijd bedenken: wat is de leeftijd van een voorwerp? Duizenden jaren geleden werden voorwerpen gemaakt uit steen; de stenen zelf zijn vaak honderden miljoenen jaren oud. Welke leeftijd zoek je? Houten voorwerpen kunnen zijn gemaakt van hout dat al oud was toen het voorwerp was gemaakt. Welke leeftijd zoek je?

Voorbeelden van dateringsmethoden:
  • Op een tijdschaal van tientallen miljoenen jaren kan een voorwerp (fossiel) worden gedateerd door de laag waarin het is gevonden verder te bestuderen.
  • Van dode materie kan het tijdstip van overleden op honderden jaren nauwkeurig worden bepaald door geijkte C-14 datering.
  • Gesteentes kunnen worden gedateerd door isotopenverhoudingen van natuurlijke radioactieve elementen te bepalen.
  • Houten voorwerpen kunnen worden gedateerd door jaarringen op het hout te vergelijken.

Berichten: 12

Re: C-14 methode

thxi voor de info :oops:

Reageer