alcohol ontrekt water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

alcohol ontrekt water

Hallo,

Ik heb een vraag over alcohol. waarom werken alcoholische dranken vochtafdrijvend?

Ik heb gehoord dat het iets met de colloïd osmotische druk te maken heeft. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Groetjes,

Evi

Berichten: 10

Re: alcohol ontrekt water

ik denk dat de concentratie opgeloste stoffen buiten de cellen door te veel alcohol (ethanol en methanol, toch?) verhoogd wordt, waardoor er water van binnen de cellen naar buiten stroomt. ik weet het alleen neit zeker, met 4VWO weet ik lang neit alles.

Berichten: 448

Re: alcohol ontrekt water

ik denk dat de concentratie opgeloste stoffen buiten de cellen door te veel alcohol (ethanol en methanol, toch?) verhoogd wordt, waardoor er water van binnen de cellen naar buiten stroomt. ik weet het alleen neit zeker, met 4VWO weet ik lang neit alles.
Ik kom nooit bij jou drinken als er bij jou methanol in alcoholische dranken zit. :oops:

Methanol is giftig en veroorzaakt blindheid en de dood.

Alcohol verminderd de arginine vasopressin (een hormoon) productie. Dit hormoon word door jouw lichaam afgescheiden als je te weinig water binnenkrijgt om meer water vast te houden. Door de werking van dit hormoon stil te leggen zorg je dus dat je lichaam niet meer zo spaarzaam omgaat met water.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: alcohol ontrekt water

Zelfs in een appel zit methanol, dus niet overdrijven :oops:

Berichten: 448

Re: alcohol ontrekt water

In koffie en aspartaam (ontleed tot methanol) ook.

Maar wat hij daar wilt zeggen is dat alcoholische dranken bestaan uit een mengsel van ethanol en methanol en dat klopt niet.

Methanol komt in zeer kleine hoeveelheden voor in alcoholische dranken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: alcohol ontrekt water

Alcohol heeft een sturende werking op de nieren: als er alcohol in het bloed zit, zullen de nieren minder water terugwinnen en wordt er uiteindelijk meer urine geproduceerd. Ca. 4% alcoholische dranken bevatten genoeg water om dit effect te neutraliseren, alle sterkere dranken zijn te "droog".

Berichten: 448

Re: alcohol ontrekt water

Alcohol heeft een sturende werking op de nieren: als er alcohol in het bloed zit, zullen de nieren minder water terugwinnen en wordt er uiteindelijk meer urine geproduceerd. Ca. 4% alcoholische dranken bevatten genoeg water om dit effect te neutraliseren, alle sterkere dranken zijn te "droog".
Het is niet rechtstreeks de alcohol die de waterafscheiding van de nieren stimuleerd maar het hormoon (arginine vasopressin) dat geremd word door alcohol te drinken.

Re: alcohol ontrekt water

het hormoon (arginine vasopressin) dat geremd word door alcohol te drinken


Een aanvulling: de activiteit van het hormoon wordt niet geremd maar de productie waardoor het hormoongehalte in bloed daalt.

Berichten: 3

Re: alcohol ontrekt water

dat hormoon dat je noemt, is dat hetzelfde als ADH?

groetjes, Evi

Berichten: 448

Re: alcohol ontrekt water

Evi88 schreef: dat hormoon dat je noemt, is dat hetzelfde als ADH?
Ja, arginine vasopressin word ook antidiuretic hormone of kortweg ADH genoemd.

Berichten: 3

Re: alcohol ontrekt water

dank je wel :oops:

groetjes evi

xxx

Reageer