geuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

geuren

Hoe komt het dat organische stoffen, of reacties in de organische, een (meer)uitgesproken geur hebben?

Dit te verklaren a.d.h.v. de bindingssterkte...

(= vraagje uit oefenboek)

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: geuren

Steenkool is ook een organische stof, waarom ruik je die niet?

Berichten: 3.145

Re: geuren

Over het algemeen gaat het bij organische stoffen om vluchtige(r) stoffen. Maar dit geldt niet voor alle. Plastic is ook een organische stof, maar niet vluchtig en je ruikt het dus ook niet.



PS: Wat is dit nou weer? Ik kan geen r tussen haakjes zetten, dan krijg ik een ® i.p.v. (r). Kan deze zgn. 'handigheid' niet uit worden gezet?


<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: iets te overactief woordfilter, ik kan dat helaas niet uitzetten; even zoeken, thanks voor het melden!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 16

Re: geuren

Wanneer heeft een product een geur ?? (filosofische vraag hoor...)

Je hebt een waarnemer nodig, iemand die de geur ruikt. Die waarneming is een interactie tussen de stof, het product, en receptoren in het waarnemingsorgaan, in ons geval de neus. Die interactie geeft signalen naar de hersenen die ons de gewaarwording van een geur geven.

Natuurlijk moet een stof tot in je neus komen om geroken te kunnen worden. Daarvoor is een minimale vluchtigheid nodig. Van groter belang is de gevoeligheid van je neus voor die stof. Als de gevoeligheid laag is, zal je niets of nauwelijks iets ruiken, bij een hoge gevoeligheid zal je een sterke geur waarnemen, bij gelijke concentraties in de lucht. De geur wordt dus in feite niet veroorzaakt door het product, maar door de sensor die onze neus is.

Je kan het vergelijken met een bewegingssensor gekoppeld aan een lamp: als de kat van de buren voor de sensor loopt, springt de lamp aan. Het is niet de kat die de lamp aandoet, het is enkel een signaal dat er beweging is. Maar als de sensor niet goed meer werkt, is die kat er nog steeds, maar brandt de lamp niet meer. (tja, 't is al laat...)

Geur kan ook verraderlijk zijn: sommige producten die hevig geuren, zelfs in zeer lage concentraties, zijn relatief onschadelijk, zoals bepaalde zwavelderivaten. Andere producten, met CO als typevoorbeeld, geuren totaal niet, maar zijn toch zeer giftig.

De interactie tussen product en receptor in de neus kan zeer verscheiden zijn, en ik denk niet dat je daar een simpele lijn in kan trekken.

Reageer