HNO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

HNO3

ik kan ze beiden kopen voor ongeveer dezelfde prijs. echter welke is handiger? tuurlijk bij 67% heb je meer mogelijkheid om nog te verdunnen en dat betekent meer salpeterzuur, maar toch, is 67% niet TE gevaarlijk en rookt dat niet?

Berichten: 3.145

Re: HNO3

Koop dan gewoon die 67% (dat is ongeveer de azeotroop met water). Deze is maar weinig gevaarlijker dan ruim 52% en je kunt er net iets meer mee. Het nevelt heel licht aan de lucht, maar het rookt zeker niet. Rokend salpeterzuur is rood en dat roken komt door afgifte van een mengsel van HNO3 en NO2.

Berichten: 168

Re: HNO3

Ik heb zelf ooit salpeterzuur gesdetilleerd van geconcentreerd zwavelzuur en kaliumnitraat.Onlangs heb ik dat potje (dichte kolf) overgeschud in een ander potje, en er kwam veel bruine damp af. Verder is de vloeistof helder licht geel. Volgens mij heb ik dus salpeterzuur van boven de azeotroop. Kan ik op enige wijze het percentage bepalen?

Berichten: 36

Re: HNO3

Ik gebruik dagelijks HNO3, maar ik heb nog nooit een rood rokende salpeterzuur gezien.

Geconcentreerd zoals ik ze ken zijn 65% helder en 85% geel. (nog geconcentreerder wordt rood??? of is dit met een vervuiling met ijzer ofzo?)

Concentratiebepaling kun je meestal doen door een simpele zuur base titratie, maar aangezien je zwavelzuur als beginoplossing heb gebruikt wil je zeker weten wat er nog aan zwavelzuur in de oplossing kan zitten.

ik ben niet zo thuis in de huis tuin en keukenproefjes om te zeggen hoe je het beste NO3 of S kunt meten, maar daar is als je erin werkzaam bent zeker wel aan methodes te komen.

Het blijft zowiezo link spul en je zult bij allebei bescherming moeten dragen, maar ik hoop dat ik jullie dat niet meer hoef uit te leggen :oops:

Berichten: 3.145

Re: HNO3

Rood rokend salpeterzuur is sterk verontreinigd salpeterzuur. Het is zuur met een concentratie van ik meen zo'n 60% tot 80%. De rest is NO2, opgelost in het zuur. Als je de fles opent, dan komt er een dikke walm van NO2 uit, vermengd met damp van HNO3.

Rood rokend salpeterzuur is rommel, waar je niet zo heel veel mee kunt. Het is een extreem grove oxidator, die alles kapot oxideert. Leuk voor reinigingsdoeleinden en het meer spectaculaire oxideerwerk (felle reacties, soms zelfs met vuurverschijnselen), maar verder niet bijzonder interessant. Zuiver salpeterzuur is wel heel mooi materiaal, geschikt voor allerlei organische nitraties, maar er moet zeker geen NO2 in zitten. Zuiver salpeterzuur is kleurloos, in de praktijk vaak lichtgeel.

Berichten: 387

Re: HNO3

Geconcentreerd zoals ik ze ken zijn 65% helder en 85% geel. (nog geconcentreerder wordt rood??? of is dit met een vervuiling met ijzer ofzo?)
Je kan red fuming nitric acid maken, door bij >99% nitric acid een klein beetje formaldehyde te mixen (of een andere geschikte organinische reductor).

Of je kan door >99% nitric acid, NO2 bubbelen.

Berichten: 168

Re: HNO3

ik ben niet zo thuis in de huis tuin en keukenproefjes om te zeggen hoe je het beste NO3 of S kunt meten, maar daar is als je erin werkzaam bent zeker wel aan methodes te komen.
Hoe dan? Ik weet vrij zeker dat ik dat spul niet door een gc mag gooien... :oops:

Verder bedankt voor de reacties. Woelen, sterk vervuild door stikstofdioxide dan, want de beginstoffen waren erg zuiver. Stikstofdioxide is inderdaad erg grof, maar ja. Ik heb het iig een keertje gedaan.

Reageer