Vervuilde watertank

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vervuilde watertank

Sinds kort heb ik een bootje.

Maar, bij (nadere) controle bleek dat mijn watertank een vervuiling heeft gehad met dieselolie.

Vraag: Hoe haal ik de laatste diesel, geur en smaak hiervan weg?

Groeten van Louis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vervuilde watertank

Veel, heel veel spoelen denk ik!

Je kan het beste beginnen met apolaire oplosmiddelen, bijvoorbeeld petroleumether, en verder spoelen met polaire middelen zoals ethanol/methanol, en als laatste water (eerst met zeep, daarna gewoon).

Maar ik kan je er niet mee garanderen dat je daarmee alle dieselgeur kwijt raakt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 385

Re: Vervuilde watertank

De brand erin, als dit geen extra schade oplevert en veilig kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vervuilde watertank

Van wat voor materiaal is de binnenkant van de watertank?

In onze camper zit een 40 L teflontank. Eens per jaar maak ik deze schoon met een spoelmiddel op basis van chloor. Het schoonmaken bestaat eruit de tank een dag of twee vol met spoelmiddel te laten staan.

Ik denk dat ik het in jouw geval ook met verdund bleekwater zou proberen. Eventueel kun je iets aanzuren met een heel klein beetje verdund zwavelzuur, dat maakt de werking van het actieve chloor nog sterker.

Het zal wel een tijdje moeten blijven staan...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vervuilde watertank

In een kunststof tank raak je de geur nooit meer kwijt, staal weet ik niet maar zou je met benzine en spiritus e.d. kunnen proberen, iets wat in ieder geval lekker vluchtig is.

Water en aanverwant krijgen dat nooit schoon.

Berichten: 5

Re: Vervuilde watertank

Even wat aanvullende informatie:

- Het is een ijzeren watertank

- Tankinhoud is ca. 200liter

OPMERKING:

Stel nou dat ik zou gaan spoelen met allerlei middeltjes........ Dan kom ik bij de volgende vraag:

Waar laat ik al dat met diesel én schoonmaakmiddelen vervuilde spoelwater....................?


Antwoord:

-Lozen in het oppervlaktewater misschien? :oops: ......... of

-Met een slang zomaar in de riolering?

Berichten: 592

Re: Vervuilde watertank

Om hoeveel diesel gaat het hier? Ik denk dat er wel ergere dingen in het riool gekapt worden dan dieselolie.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vervuilde watertank

Spoelvloeistof afleveren bij het afvaldepot van je gemeente.

Maar ik neem aan dat je geen vloeistof meer in je watertank hebt?

Dus dan valt het wel mee met die hoeveelheid diesel.

Zou ik gewoon in het vuilwaterriool laten lopen, richting waterzuivering. Die bacterien hebben geen enkele moeite met ethanol of benzine.

Als je organische oplosmiddelen gebruikt kun je ze daarna nog prima in je brandstoftank van je grasmaaier stoppen.

Reageer