warmteoverdracht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

warmteoverdracht

Voor een project met grote warmteoverdracht bij een temperatuur tussen de 300 en 500 C ben ik voor het contact tussen de twee "wisselaarhelften" een vloeibaar medium nodig wat niet millieubelastend en niet brandgevaarlijk is. Ik ben wel techneut maar geen chemicus. Wie kan mij uit de brand helpen? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: warmteoverdracht

Moet dat per sé een zout zijn? Ik zou eerder denken aan een hoogkokende olie: frituurvet kookt nog niet eens bij 200 graden om een vergelijking te geven.

Berichten: 1.379

Re: warmteoverdracht

Van welk materiaal zijn de beide wisselaarshelften gemaakt? Ik denk voor het temperatuurgebied dat U noemt aan superkritische stoom ten behoeve van een electrische centrale.

Superkritische stoom is geen vloeistof maar heeft wel fluide eigenschappen. De interactie met staal leidt echter tot magnetietvorming op het staal in dit temperatuurgebied.

Kunt U wat meer vermelden over de toepassing die U voor ogen staat?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: warmteoverdracht

De gedachte is om de warmte van zeer hete productie afval op te vangen en dit voor stoomturbines aan te wenden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: warmteoverdracht

Moet dat per sé een zout zijn? Ik zou eerder denken aan een hoogkokende olie: frituurvet kookt nog niet eens bij 200 graden om een vergelijking te geven.
Zeker geen goed idee, omdat dit soort olie bij 190 graden al wel begint te ontleden (witte rook). Veel hoger moet je niet gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: warmteoverdracht

Ik ken wel het principe van een warmtewisselaar waarin twee vloeistoffen in tegen- of meestroom door een systeem met een grote oppervlakte stromen. Zulke systemen zijn dan gemaakt van roestvaststalen platen die op elkaar zijn gesoldeerd.

Ik ben zeer geïnteresseerd om te horen hoe de warmtewisselaar werkt die jij beschrijft!

Berichten: 1.379

Re: warmteoverdracht

Ik heb uit Uw email begrepen dat U liever geen bijzonderheden over Uw materialen wilt vermelden. Laat ik daarom zelf maar iets noemen:

Stel dat U na de verbranding van huishoudelijk of industrieel afval nog extra warmte aan de hete slakken wilt onttrekken om stoom te maken hoe moet de warmtewisselaar er dan uitzien?

Dit wordt dan in belangrijke mate een materiaalprobleem. De oxyden uit de hete slakken diffunderen in het oxyde op de warmtewisselaar. Het systeem kan daardoor zijn samenhang verliezen, de warmtewisselaarspijpen kunnen lek worden en stoom gaan uitblazen.

Dit probleem heeft men ontdekt bij oliegestookte ketels. Vanadiumhoudende stookolie

zorgde voor een vloeibaar vanadiumoxyde-ijzeroxyde mengsel op de warmtewisselaar en dat leidde snel tot lekkage.

Ik denk dat U op internet hierover nog wel iets kunt vinden. Maar ook bij de KEMA in Arnhem weten ze ervan.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: warmteoverdracht

Vergelijkenderwijs, de hete slakken worden in een bak gedompeld en na afdracht van de warmte er weer uit gehaald. In de bak bevindt zich een RVS waterreservoir waarin het water tot plm. 350 graden wordt verhit.

Reageer