ontsmettingsmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 7

ontsmettingsmiddelen

Hallo, ik ben een student aan de CAH in Dronten. Voor mijn afstudeerproject moet ik onder andere alternatieven zoeken voor het gebruik van formaline. Het bedrijf waar ik werk heeft namelijk een groter verdampingsunit ontwikkeld dat wordt aangedreven door een gasturbine. Hiermee worden bijvoorbeeld tuinbouwkassen ontsmet. Nu loop ik een beetje vast met mijn onderzoek omdat ik niet weet wat er gebeurt met de ontsmettingsmiddelen wanneer deze worden verdampt. Blijft de werkzame stof werkzaam, of wordt het middel afgebroken. Intern zijn er al vrij veel discussies over geweest en we komen er niet echt uit dus wou ik de hulp van 'professionals' inroepen op dit forum :oops:

Op het werk en in de kassen hebben we een aantal testen gedaan met formaline (37% formaldehyde oplossing in water) en dat verdampen gaat vrij goed naar wij denken. Maar het kan ook zo zijn dat de werkzame stof niet meer zo goed werkt.

De volgende stoffen zitten in de middelen en ik ben benieuwd of er iemand weet of deze stof verdampt kan worden en waarom wel/niet.

Middel 1: waterstofperoxide en perazijnzuur

Middel 2: alkyldimethylammoniumchloride, didecylmethylammoniumchloride, glutaar(di)aldehyde, isopropanol en pijnolie.

Middel 3: alkyldimethylammoniumchloride, glutaraldehyde, glyoxal, formaldehyde, isopropanol.

Middel 4: benzoezuur

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met een goede onderbouwing voor dit onderwerp

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ontsmettingsmiddelen

Je kunt zelf zoeken naar het kookpunt van verbindingen, of nog beter de dampspanning (vaak moeilijker te vinden). Dat geeft vaak een goede indicatie of een stof verdampt.

Middel 1: waterstofperoxide en perazijnzuur

Waterstofperoxide ontleedt.

Perazijnzuur. Wat is dit? Peroxy-azijnzuur? Dit ontleedt en verdampt.

Middel 2: alkyldimethylammoniumchloride, didecylmethylammoniumchloride,