ontsmettingsmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 7

ontsmettingsmiddelen

Hallo, ik ben een student aan de CAH in Dronten. Voor mijn afstudeerproject moet ik onder andere alternatieven zoeken voor het gebruik van formaline. Het bedrijf waar ik werk heeft namelijk een groter verdampingsunit ontwikkeld dat wordt aangedreven door een gasturbine. Hiermee worden bijvoorbeeld tuinbouwkassen ontsmet. Nu loop ik een beetje vast met mijn onderzoek omdat ik niet weet wat er gebeurt met de ontsmettingsmiddelen wanneer deze worden verdampt. Blijft de werkzame stof werkzaam, of wordt het middel afgebroken. Intern zijn er al vrij veel discussies over geweest en we komen er niet echt uit dus wou ik de hulp van 'professionals' inroepen op dit forum :oops:

Op het werk en in de kassen hebben we een aantal testen gedaan met formaline (37% formaldehyde oplossing in water) en dat verdampen gaat vrij goed naar wij denken. Maar het kan ook zo zijn dat de werkzame stof niet meer zo goed werkt.

De volgende stoffen zitten in de middelen en ik ben benieuwd of er iemand weet of deze stof verdampt kan worden en waarom wel/niet.

Middel 1: waterstofperoxide en perazijnzuur

Middel 2: alkyldimethylammoniumchloride, didecylmethylammoniumchloride, glutaar(di)aldehyde, isopropanol en pijnolie.

Middel 3: alkyldimethylammoniumchloride, glutaraldehyde, glyoxal, formaldehyde, isopropanol.

Middel 4: benzoezuur

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met een goede onderbouwing voor dit onderwerp

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ontsmettingsmiddelen

Je kunt zelf zoeken naar het kookpunt van verbindingen, of nog beter de dampspanning (vaak moeilijker te vinden). Dat geeft vaak een goede indicatie of een stof verdampt.

Middel 1: waterstofperoxide en perazijnzuur

Waterstofperoxide ontleedt.

Perazijnzuur. Wat is dit? Peroxy-azijnzuur? Dit ontleedt en verdampt.

Middel 2: alkyldimethylammoniumchloride, didecylmethylammoniumchloride,

Deze zullen niet hard verdampen, eerder wegspoelen tijdens het sproeien met water.

glutaar(di)aldehyde, isopropanol

Deze verdampen.

en pijnolie.

Deze zal niet snel verdampen.

Middel 3: alkyldimethylammoniumchloride, glutaraldehyde, isopropanol.

Zie middel 2.

formaldehyde: dit is van zichtzelf een gas. Verdampt dus snel.

glyoxal: dit is hetzelfde als ethaandial. Het verdampt.

Middel 4: benzoezuur

Dit zal niet snel verdampen. Ik vermoed eerder wegspoelen met water.

Berichten: 274

Re: ontsmettingsmiddelen

Interessant deze ontwikkeling, zelf heb ik jaren als bijbaantje in een kas gewerkt. Daar werden de bestrijdingsmiddelen verneveld.

Wat is het voordeel van verdampen dan?

Berichten: 7

Re: ontsmettingsmiddelen

Het idee erachter is dat een vloeistof in dampvorm een groter contactoppervlakte heeft dan een verneveling van de vloeistof. Door het eerst te verdampen wervelt de damp heel mooi door de kas waarbij het alles raakt.

Heeft er iemand ook een onderbouwing om te kunnen zeggen waarom bepaalde verbindingen wel kunnen worden verdampt en andere niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ontsmettingsmiddelen

Heeft er iemand ook een onderbouwing om te kunnen zeggen waarom bepaalde verbindingen wel kunnen worden verdampt en andere niet?
Oh..., dat is een kwestie van fingerspitzengefühl, yin yang, win win, enz.

Waarom de ene verbinding sneller verdampt heeft te maken met de dampspanning, het kookpunt, eigenschappen die thermodynamisch zijn bepaald.

Waarom verdampt wasbenzine sneller dan water of smeerolie?

Ik kan dat niet 1-2-3 uitleggen. Je kunt het onderbouwen door van de verschillende verbindingen de kookpunten of (nog beter) de dampspanningen bij de temperatuur van de kas (neem maar 20 °C) op te zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ontsmettingsmiddelen

Voor het verdampen van kleine druppeltjes speelt ook de oppervlaktespanning een rol. Deze verhoogt de druk in een klein druppeltje.

Berichten: 7

Re: ontsmettingsmiddelen

Hallo, nog een paar vraagjes :oops:

Weet iemand voor mij de molecuulformules van alkyldimethylammoniumchloride en didecylmethylammoniumchloride? Ik kan ze niet vinden op het net. Stiekem zoek ik dan ook een mooie 3d afbeelding van het molecuul.

Ook weet ik niet wat een schimmel of een bacterie doet met ethanol dat ontstaat uit de glycolyse.

waarom heeft methanolvrije formaline nog steeds een vlampunt van 83 graden?

werkzame stof formaldehyde in formaline is ....gram/liter. In een 37% oplossing. Mag je dan gewoon 37 gram doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ontsmettingsmiddelen

Alkyl is een verzamelnaam voor lineaire alkaanstaarten, dus CH3-(CH2)n-

Decyl is C1H19-

Ammonium is normaal NH4+. De alkylstaarten zitten op de plaats van enkele van de H-tjes.

Dat ligt aan de bacterie, maar ik zou me niet verbazen als ethanol de anaerobe cyclus ingegooid wordt.

Elke organische stof die verdampt, kan branden.

Uitgaande van 1 liter*dichtheid = aantal gram wat die liter weegt, dit * 0,37 en je weet de concentratie aan formaldehyde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ontsmettingsmiddelen

Een detail FsWd... :oops:

Decyl is C10H21-

8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ontsmettingsmiddelen

Ehm klopt...

/me gooit zijn toetsenbord het raam uit

Berichten: 7

Re: ontsmettingsmiddelen

(CH3)NH.HCL is Dimethylammoniumchloride

Is

(C10H21)2(CH3)NH.HCL dan didecyldimethylammoniumchloride? Of moet ik het anders opschrijven.

"Stof ontleedt bij verhitting onder vorming van brandbare en corrosieve dampen"

----------------------------------------------------------------------------------------------

alkyl dimethyl benzyl ammoniumchloride

(CH3)NH.HCL is Dimethylammoniumchloride

Hoe zet ik dan het alkyl en het benzyl ervoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ontsmettingsmiddelen

Het tweede is gewoon didecylmethyl, niet -dimethyl.

Benzyl is een 6-ring met 3 dubbele bindingen, C6H5- in jouw geval omdat het ergens aan plakt.

Ik merk op dat jij niet echt snapt wat di betekent. Als ik nu zeg mono, di, tri, tetra, penta, hexa, hepta, octa, nona, deca, kun jij dan zeggen wat di is?

Berichten: 7

Re: ontsmettingsmiddelen

Di is voor mijn twee. Tis zeker 6 jaar geleden dat ik scheikunde kreeg op school :oops: dus ik ben het een en ander vergeten.

Berichten: 7

Re: ontsmettingsmiddelen

Ik ben zelf een klein beetje verder gekomen maar heb er nog een paar vragen bijgekregen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ontsmettingsmiddelen

De vraag aan jou is dus weer: welk alkyl?

Reageer