Naam van een voorwerp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 62

Naam van een voorwerp

Misschien een hele stomme vraag, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt en ik zou niet weten hoe het heet. Ik moet in mijn werkstuk een voorwerp beschrijven, wat ik heb gebruikt bij een proefje.

Het voorwerp is een beetje bol aan de zijkant, en je hangt het meestal in een statief, dan voeg je vb stof X toe in dat 'voorwerp' en dan draai je aan een soort draaiknopje, waardoor er een toegang komt en dan druppelt die stof heel rustig uit dat ding.

Maarja, hoe heet dat ding :oops:

In piant getekend:

Afbeelding

Het is niet dat ik de naam vergeten ben...ik weet de naam gewoon niet, ik heb het nog nooit gehoord 8-[ En het is nu ook zo gaar om het in mijn werkstuk een druppel-ding te noemen ;)

En nog een dingetje..hoe noem je een apparaat waar een magneet in zit, en als je daar een bekerglas met vloeistof op zet, met daar ook een magneet in, en je doet dat ding aan, dat hij gaat draaien? Een soort roer-apparaat dus...hoe heet zo'n apparaat? (Het magneetje was volgens mij een flow? kan dat ik het fout heb ;) )

Alvast bedankt!

Berichten: 121

Re: Naam van een voorwerp

zie eruit als een scheitrechter.

als er een aansluiting op bijvoorbeeld een driehalskolf zit, dan kan het wel eens een druppeltrechter zijn.

een scheitrechter word meestal gebruikt met het uitwassen van een stof, om hierbij de organische laag te scheiden van de water laag.

een druppeltrechter gebruik je bv bij syntheses om in je reactrie kolf (vaak driehalskolf), langzaam je stof toe te voegen.

edit:

het 2de geval wat je noemt is gewoon een roerder.

deze kan zo je roerflow je oplossing roeren in je bekergals of welk ander glaswerk dat je voor de toepassing kunt gebruiken

succes met je verslag :oops:

Berichten: 62

Re: Naam van een voorwerp

Bedankt man!

Berichten: 21

Re: Naam van een voorwerp

een scheitrechter en een magneetroerder

Berichten: 1.490

Re: Naam van een voorwerp

een scheitrechter en een magneetroerder
als ik het verhaal bovenaan zo lees is het geen scheitrechter maar een druppeltrechter rob123 :oops:

Berichten: 121

Re: Naam van een voorwerp

het verschil tussen een druppeltrechter en een scheitrechter is niet zo heel erg groot.

het eige verschil is dat een druppeltrechter een aansluiting heeft op een kolfhals.

en een scheitrechter is vaak gemaakt om grotere hoeveelheiden in te huizen, voor het wassen van de organisch materiaal

Berichten: 1.490

Re: Naam van een voorwerp

ja en als je de tekst/vraag leest van Justme17 dan kom je erop uit dat het geen scheitrechter is maar een druppeltrechter omdat hij niet iets gescheiden heeft maar iets toegevoegd heeft aan iets anders... :oops:

Berichten: 121

Re: Naam van een voorwerp

ach allemaal 1 trechter nat 8-[

hoewel je wel gelijk hebt :oops:

JustMe17, nu ben ik ook wel benieuwd, ben je er al achter of je een druppeltrechter of een scheitrechter gebruikt had?

Berichten: 2.746

Re: Naam van een voorwerp

ik lees overal scheitrechter

het is toch scheidtrechter?!

Berichten: 121

Re: Naam van een voorwerp

ik heb eigenlijk geen idee hoe je correct spelt. ik zal ff googlen

resultaat:

op wike staat Scheitrechter

maar op andere sites vindt ik ook wel scheidtrechter zeer vaak

Berichten: 1.490

Re: Naam van een voorwerp

op dit topic wordt ook gewoon scheitrechter gebruikt

scheitrechter topic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Naam van een voorwerp

Ik heb het zonder d geleerd. Het is in elk geval geen scheit-rechter, maar een schei-trechter. "Schei" is geen ongewoon voorvoegsel. Ik heb nog nooit iemand serieus "scheidkunde" zien schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Naam van een voorwerp

Er is nog een verschil tussen een druppeltrechter en een scheitrechter volgens mij: Bij een scheitrechter moet je nauwkeurig op tijd kunnen stoppen met het uit laten lopen van de zwaarste vloeistof. Daarom is de vorm heel anders dan een druppeltrechter. Een druppeltrechter is een cilindrisch geheel, een scheitrechter heeft veel meer een "trechter-achtige" onderkant.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Naam van een voorwerp

Ik heb het zonder d geleerd.


´Scheidtrechter geeft 29 hits op Google, ´scheitrechter´ 403 hits...

Er is dus een vrij grote voorkeur om het woord zonder d te schrijven.

Zo geeft ´scheidkunde´ 57 hits, ´scheikunde´ 107.000.

Het is maar dat u het weet...

Berichten: 1.490

Re: Naam van een voorwerp

oftewel schrijg het maar gewoon zonder de D 8-[ ;) ;) :oops:

Reageer