Wandkaart Periodiek Systeem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 89

Wandkaart Periodiek Systeem

Heeft iemand een idee waar ik een wandkaart van het periodiek systeem kan bestellen? Ik zoek een grote met gegevens, dus niet zo'n vrolijke van VNCI, maar een wandkaart met atoommassa's, elektronenconfiguraties, elektronegativiteit en dergelijke.

Berichten: 104

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

bij Eurofysica kun je die bestellen, klik hier

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Ik moest ook flink zoeken, wat een onhandige site:

http://www.eurofysica.nl/images/upload/PDF...DELLEN%20NL.pdf

Berichten: 2.337

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Heeft het bedrijf die de stoffen aan je school levert zo geen wand PSE'en?

Bij ons in het chemielokaal hangt een grote van Vel.

Berichten: 1.490

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

ik heb er thuis 1 van het Instrument (beurs 2006) :oops:

Berichten: 89

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Heeft het bedrijf die de stoffen aan je school levert zo geen wand PSE'en?


Ja... :oops:

Ik had al bij Eurofysica gekeken, maar da's inderdaad een onoverzichtelijke site. 'k Weet alleen nog niet of ik het PSE dat ze verkopen mooi vind...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Webelements heeft deze of deze... maar de echte chemie-die-hard gaat natuurlijk voor zoiets :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 385

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Vooral die laastste link ziet er erg indrukwekkend uit. Ik zag ook uranium en nog wel meer. Kan je zoiets wel veilig hebben? Al betwijfel ik of je zoiets krijgt verstuurd en mag hebben qua wetgeving.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Vooral die laastste link ziet er erg indrukwekkend uit. Ik zag ook uranium en nog wel meer. Kan je zoiets wel veilig hebben? Al betwijfel ik of je zoiets krijgt verstuurd en mag hebben qua wetgeving.
Verarmd uranium is minder radio-actief dan kalium.

Berichten: 385

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Verarmd uranium is minder radio-actief dan kalium.
Wat houdt dat precies in, verarmd? Je hoort er wel over, maar wat het nu precies is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Wiki...
Verarmd uranium is een restproduct dat ontstaat bij het verrijken van natuurlijk uranium. Natuurlijk uranium wordt gewonnen uit uraanerts. Natuurlijk uranium bevat 0,7 procent splijtbaar uranium-235. De meeste kerncentrales gebruiken verrijkt uranium dat een paar procent splijtbaar uranium bevat. Bij het verrijken ontstaat naast verrijkt uranium ook verarmd uranium, een product waarbij het gehalte splijtbaar uranium nog maar 0,2 tot 0,3 procent is. De term "verarmd" suggereert dus niet dat er weinig uranium in zit of dat het niet radioactief zou zijn; de term "verarmd" heeft hier uitsluitend betrekking op het percentage splijtbaar uranium-235. Net als natuurlijk uranium bestaat verarmd uranium voor het grootste gedeelte uit het niet-splijtbare uranium-238.
:oops:

Berichten: 3.145

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Verarmd uranium is minder radio-actief dan kalium.
Deze uitspraak betwijfel ik ten zeerste. Verarmd uranium is inderdaad nauwelijks een stralingsrisico, maar natuurlijk uranium ook niet. Je moet het niet binnen krijgen, maar dat is sowieso al niet verstandig, want chemisch gezien is het ook niet bepaald gezond (zwaar metaal, giftigheid vergelijkbaar met lood).

Aangezien natuurlijk uranium maar een paar procent 235U bevat en bovendien de halfwaardetijd van 235U ook in de grootte orde van honderden miljoenen jaren ligt is de radioactiviteit van natuurlijk uranium maar ca. 40% hoger dan die van verarmd uranium.

Kalium heeft echter een VEEL grotere halfwaardetijd dan zelfs 238U en de straling daarvan is veel geringer. De uitspraak "Verarmd uranium is minder radio-actief dan kalium." berust op een misverstand. Wel is waar: "Wij worden minder aan radioactiviteit van uranium blootgesteld dan aan radioactiviteit van kalium", simpelweg omdat kalium overal in en om ons heen is en uranium voor de meeste mensen toch een redelijke ver van mijn bed show is :oops: .

Persoonlijk ben ik niet bang voor de straling van uranium, en ik zie het gewoon als een giftig zwaar metaal, als lood. Ik spaar ook elementen, en ik heb helaas geen uranium, maar als ik een klein sample zou kunnen bemachtigen, dan zou ik het wel willen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Zoals gewoonlijk heeft Woelen weer behoorlijk gelijk, behalve over een paar details: de halfwaardetijd van 40K is korter dan die van 238U, en natuurlijk uranium bevat slechts 0,727% 235U.

40K, natuurlijk voorkomen: 0.0117%, halfwaardetijd 1,277x109 jaar.

238U, natuurlijk voorkomen 99.275% 4,46x109 jaar.

Verder wist ik een uur geleden nog niet dat verarmd uranium nog steeds 0.2-0.3% 235U bevat.

Dit resulteert blijkbaar in:
  • Radioactiviteit Kalium: 31 becquerel per gram.
  • Radioactiviteit natuurlijk Uranium: 25000 becquerel per gram
  • Radioactviteit verarmd Uranium: 15000 becquerel per gram.

Berichten: 385

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Kernfysica is ook een vak apart.

Is er misschien ook een perodiek systeem waar dingen op staan zoals giftigheid, oxidatietoestanden en soorten voorkomende verbindingen (ion, element)? Kortom dingen waar je in de praktijk wat aan hebt.

Berichten: 89

Re: Wandkaart Periodiek Systeem

Euh, of topic?

Reageer