Help!

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Help!

Voor een schoolproject moeten we de hoeveelheid bacterien uit water bepalen. Nou hebben we alleen gewone agar op school en daar hebben we onze kweekjes ingedaan. Hoe kun je uit die kweekbak de volgende bacterien onderscheiden?

=salmonellae

=streptococcen

=e coli

=thermotolerant

Het staat nu plus minus 40 á 50 uur op kweek (een hoop wildgroei dus)

kan iemand ons helpen? :oops: Afbeelding

Berichten: 4

Re: Help!

en is dit eigenlijk wel mogelijk met de middelen die we hebben? (lichtmicroscoop en evt scheikundige oplossingen) :oops: :P 8-[ ;) ;) Afbeelding

Berichten: 21

Re: Help!

Hallo,

Wat ik kan bedenken om de bacterien te onderscheiden:

Bekijken hoe de bacterie eruit ziet op de plaat. Zoek hiervoor naar plaatjes op internet.

Je zou ze ook nog kunnen bekijken onder een lichtmicroscoop nadat je een Gram-kleuring hebt gedaan. Het protocol hiervoor is ook op internet te vinden.

Verder gebruiken wij voor determinatie van bacterien een serie van testen gebaseerd op de biochemie van de bacterie, vb.: kan de bacterie glucose, H2O2 etc. omzetten. Misschien dat je een aantal van deze testen op school kan uitvoeren.

Als je zeker weet dat het alleen deze bacterien zijn zal het misschien wel lukken. Als het lukt zou ik een kweek van niet meer dan 24 uur oud gebruiken

Berichten: 27

Re: Help!

Hoi Sjaffi,

als ik eerlijk antwoord moet geven zou ik zeggen: "geen beginnen aan zonder selectieve pla(ten)"

Maar om je toch een beetje een ricting in te sturen, er van uit gaand dat je mooie losliggende kolonies heb en geen volgegroeide platen, kan ik je hetvolgende adviseren.

Salmonella: Zonder selectieve platen en determinatie testen: niet aan beginnen.

Streptococcen: Je kan van verschillende kolonies een preparaat maken en deze kleuren met b.v. metyleenblauw. Als het coccen zijn en ze liggen mooi in ketens dan kan je ervan uit gaan dat het streptococcen zijn.

E. coli : Zie Salmonella.

Thermotolerante bacterien: De vraag is hier welke groep? Dit kan je bereiken met verschillende incubatietempraturen van je agar. Dus achteraf wordt het moeilijk.

Ik betwijfel zowiezo af je veel in het water zal vinden, of je moet erg vies slootwater hebben gepakt.

Al met al succes met je ondoerzoek.

Berichten: 740

Re: Help!

Idd, zonder een bonte rijen test en selectieve platen is dit niet mogelijk.

Berichten: 4

Re: Help!

Hartelijk dank voor al deze tips :P

Helaas is het niet gelukt, de enige bacterien die we konden aantonen

waren diegene die op de lens en het oculair zaten :oops: nadat we deze hadden

schoongemaakt zagen we helemaal niets op het objectglas 8-[ misschien toch een mission imposible zoals iedereen zij ;) en gewoon te weinig ervaring Afbeelding

groetjes,

Sjafje ;)

Reageer