Metaalcomplexen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Metaalcomplexen

Hallo,

ben op zoek naar uiteenlopende toepassingen van metaalcomplexen. Enige vereiste is dat er genoeg documentatie van te vinden is op het net. Voor een tweedelige opdracht moeten we een paper schrijven over metaalcomplexen en daarna een pp voorstelling geven waarin we een bepaald aspect van dit onderwerp dieper uitspitten.

Iemand enig idee?

alvast bedankt :oops:

Berichten: 3.145

Re: Metaalcomplexen

Een leuke toepassing van metaalcomplexen, die je kunt laten zien in een powerpoint presentatie, maar ook in het echt met een paar simpele experimenten, is het gebruik van thiosulfato complexen in de fotografie.

Fotografie is gebaseerd op zilver chemie en het fixeer proces berust op de complexerende werking van thiosulfaat op zilver ionen. Leuk om te zien en eenvoudig om uit te leggen. Hierover is meer dan voldoende te vinden op Internet, zoek maar eens op "silver fixing agent photography".

Een andere toepassing van complexen is het veranderen van de redox eigenschappen van metalen. Een voorbeeld hiervan is goud. Goud is zeer edel onder normale omstandigheden, maar in een oplossing van een cyanide (en ook tot op zekere hoogte in een oplossing van een thiosulfaat) is zelfs gewone luchtzuurstof in staat om goud te oxideren. Dit wordt toegepast in de goudwinning om metallisch goud uit een hoop rommel (stenen, zand e.d.) te extraheren door er een oplossing door heen te laten lopen en tegelijkertijd lucht door heen te blazen voor de zuurstof. Deze toepassing is heel leuk, maar helaas was er een aantal jaren geleden ook een behoorlijke milieuramp mee in Roemenie toen er veel cyanidehoudend water in een zijrivier van de Donau uitkwam.

Om wat meer algemene theorie over metaal complexen te vinden zou ik eens zoeken op termen als "lewis base", "ligand", "lone pair". Dan krijg je aardig wat informatie over wat nu een complex precies is en hoe dat op electronen-niveau er uit ziet (electron-paar donor, lewis base: ligand, electron-paar acceptor, lewis zuur: metaalion).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Metaalcomplexen

Dat is wel een heel brede vraag. Een paar toepassingen van metaal complexen:

-Homogene katalysatoren

-Kleurstoffen

-Contraststoffen (röntgen of MRI)

-Zonnecellen

en nog wel meer.

Over de eerste 2 toepassingen kun je gegarandeerd erg veel vinden op internet.

Berichten: 3

Re: Metaalcomplexen

bedankt voor de snelle replies [!]

Ik weet dat mijn vraag zeer ongespecifieerd is, maar het gaat hier om het samenvatten van een hoofdstuk uit handboek Chemistry: The central science van Brown | Lemay | Bursten. Daar staan allerhande voorbeelden in over chlorophyl, porfines, myo- en hemoglobine.

Dit hoofdstuk is echter heel summier.

Bedoeling is dat ik een onbesproken aspect uit de coördinatieve chemie behandel.

Contraststoffen(röntgen of MRI) en zonnecellen lijken me zeer interessant en vooral het laatste zeer actualiteitsgericht.

Kun je me wat meer info geven over de fotovoltaïsche cel, het proces, en het verband met metaalcomplexen?

Hartelijk bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Metaalcomplexen

Misschien staat er tussen deze google-linkjes wel wat interessants voor je.

Berichten: 448

Re: Metaalcomplexen

- Ook intressant is het gebruik van chelatoren om zware metalen uit iemands lichaam te halen.

- Chlorofyl en hemoglobine.

Berichten: 3

Re: Metaalcomplexen

voor de duidelijkheid, de klassieke zonnecellen op basisch van silicium hebben niets met metaalcomplexen te maken, althans de werking verloopt zonder aanwezigheid van metaalcomplexen?

Reageer