lood oxidatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

lood oxidatie

Hallo

ik ben een leek op chemie gebied, maar ik heb een vraag over het versneld laten oxideren van lood.

Ik wil nieuw glas-in-lood ramen tussen thermophane laten plaatsen, maar zou graag het kleur van het lood "realistisch verouderd grijs" willen hebben.

Zonder verdere ingrepen blijft het nieuwe lood er tussen de thermophane altijd 'zilverachtig' uitzien (geen zuurstof meer voorhanden) hetgeen ik niet mooi vind.

bestaat er een manier om het oxidatie proces van het lood (voordat het tussen de dubbele beglazing wordt geplaatst) te versnellen??

dank en groet

Hans

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: lood oxidatie

Reactiesnelheden zijn afhankelijk van de temperatuur en de concentratie van de stoffen die reageren. Een manier om heel algemeen een reactie sneller te laten lopen is om alles warm te maken. Dat gaat goed zolang er geen andere reacties gaan optreden bij de hogere temperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: lood oxidatie

Gewoon in een bak met water leggen.

Besef wel dat je lood dan niet alleen een andere kleur krijgt maar ook kapot gaat...

Berichten: 274

Re: lood oxidatie

Patina zwart

Bovenstaande site verkoopt patina zwart, dit is een middel om lood er ouder uit te laten zien. Mijn vader doet zelf veel aan glas in lood ramen maken en hij gebruikt dit spul ook.

Berichten: 2

Re: lood oxidatie

Patina ken ik wel, maar dat maakt het lood diep zwart.

ik wil eigenlijk de kleur krijgen die het heeft als het enkele jaren oud is

de typische grijze lood kleur

Berichten: 364

Re: lood oxidatie

evt licht laten aantasten door een zuur? dan wordt het oppervlak over het algemeen ruw en mat

Berichten: 274

Re: lood oxidatie

evt licht laten aantasten door een zuur? dan wordt het oppervlak over het algemeen ruw en mat
Niet geheel, ik had een kogel patroon met loden kop. Ik was benieuwd wat er gebeurde indien ik die in zuur hield. Hij werd juist glimmend

Berichten: 1.379

Re: lood oxidatie

Het versneld chemisch aantasten van loodplaten deed men vroeger om pigmenten te maken voor verf. Met hete azijnzuurdamp wordt het lood het snelst aangetast dank zij de relatief goed oplosbaarheid van loodacetaat. Misschien is er een nabehandeling met bijvoorbeeld zoutzuurdamp nog nodig om tot de gewenste kleur te komen.

Zoek eens iets op op internet over de loodwitbereiding.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: lood oxidatie

Misschien een likje GRIJZE VERF.......................... :oops:

Reageer