magnetic levitation
Geplaatst op 12 mei 2007 - 14:59
hier paar filmpjes van zwevende objecten (kikker, aardbei en sprinkhaan en nog een vreemd groen druppeltje)
http://www.hfml.ru.n...ion-movies.html
dit hier is de hoofdpagina erover
hoodfpagina
wat denken jullie hiervan? kheb het nog niet helemaal gelezen weliswaar
Geplaatst op 12 mei 2007 - 15:51
misschien is dat voor jou allemaal supervanzelfsprekend, maar niet voor iedereen hier op dit forum. Dat is niet iets dat je iedere dag ziet en over nadenkt, en voor mij was dit de eerste keer dat ik dat zeg en ik vond het verwonderlijkDit is gewoon waar, gewoon wetenschappelijk. Wat moeten we er dan over denken?
Geplaatst op 12 mei 2007 - 16:27
Geplaatst op 12 mei 2007 - 19:24
Ik zou overigens wel eens willen weten bij welk materiaal het diamagnetisme sterk genoeg is om het met een magneet op eenvoudige wijze in beweging te brengen. Bij mijn weten is cadmium het meest diamagnetische materiaal en dat stelt toch nauwelijks iets voor vergeleken met het ferromagnetisme van diverse metalen, legeringen en oxyden.
Geplaatst op 12 mei 2007 - 22:11
Ik zou overigens wel eens willen weten bij welk materiaal het diamagnetisme sterk genoeg is om het met een magneet op eenvoudige wijze in beweging te brengen.
Interessant onderwerp.
Ik weet niet zeker of dit is wat u bedoelt, hzeil, maar dit vond ik na enig zoeken. Hier is geen sprake van het in beweging brengen van een diamagnetisch materiaal door een magneet, maar het in beweging brengen van een magneet door diamagnetisch materiaal. Dezelfde proef vond ik ook met pyrolytisch grafiet.
Geplaatst op 14 mei 2007 - 00:01
1. Een blokje weekijzer, opgehangen aan een dunne draad. Als je dit blokje benadert met een hoefijzervormige magneet wordt het sterk aangetrokken door de magneet.
2. Een gelijkvorming blokje van een paramagnetische stof wordt door deze magneet maar zwak aangetrokken. (bijv. Mn2O3 )
3. Idem, een blokje van een diamagnetisch materiaal ( Cu, Cd of Bi) zou dan door deze magneet moeten worden weggeduwd. Maar ik betwijfel of dit zo waarneembaar is, gezien de zeer geringe (negatieve) magnetische susceptibiliteiten van deze metalen. Ik denk dat je daar toch een gevoelige Gouybalans voor nodig hebt. Ik blijf dus mijn twijfel houden over spectaculaire levitatie experimenten op basis van diamagnetisme.
In het CRC-Handbook vind je via de index de tabellen met de magnetische eigenschappen van veel chemische stoffen.
Geplaatst op 14 mei 2007 - 11:32
Diamagnetisch experiment
Geplaatst op 16 mei 2007 - 10:26
We worden allemaal aangetrokken door het magneetveld van de aarde, en met een magneet die sterk genoeg is maar de andere kant op werkt, wordt die aantrekkingskracht opgeheven. In Nijmegen staat de sterkste magneet ter wereld, als ik het goed heb, speciaal voor dit soort experimenten. Wikipedia heeft er (uiteraard) ook een stuk over. Wiki
Heeft potentie, dacht ik zo... Alleen nu nog een manier bedenken om de magneet aan de kikker vast te maken, zodat de kikker en magneet zweven, i.p.v. alleen de kikker... maar dan moet dat een heel sterke magneet moet zijn, moet ie zijn eigen gewicht omhoog kunnen tillen (duwen)

-
- Gast
Geplaatst op 16 mei 2007 - 12:25
zwaartekracht afgeschaft RickkieWe worden allemaal aangetrokken door het magneetveld van de aarde

Geplaatst op 22 mei 2007 - 13:38
ergo, magnetisme en gravitatie hebben niets met elkaar van doen, het enige wat ze gemeen hebben is de verplaatsingssnelheid en dat het magnetische materialen aantrekt. Zwaartekracht kan in principe niets afstoten en trekt alles aan wat massa heeft, magnetische kracht kan dingen afstoten en trekt en duwt alleen aan magnitisch niet neutrale dingen
Veranderd door BramV, 22 mei 2007 - 13:48
0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers
Nieuwsberichten
Gesponsorde vacatures
-
Hier ook uw vacature?
06-14
Nieuwe onderwerpen
-
kritische druk
21-04