zuur-base titraties met indicatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

zuur-base titraties met indicatoren

we hebben onlongs een aantal titraties moeten zoals standardisatie van HCl, NaOH , conuctometrische titratie en potentiometrische titratie. Tot zover geen probleem maar wij moeten hier een verslag van maken en ik zit een beetje vast bij mijn concentratieberekeningen. Bij NaOH het doel hiervan is om titrimetrisch de concentratie van een base-oplossing te bepalen t.o.v. een gestandardiseerde zuur-oplossing m.h.v. zuur-base indicatoren Dit is wat ik reeds heb

gegeven: 10,0ml HCl-oplossing

meetresultaten

V(NaOH)(ml) V(NaOH)(ml) V(NaOH)(ml)

begin einde toegevoegd

3,5 13,9 10,4

13,9 24,1 10,0

24,1 34,4 10,3

en hiervan moet ik dus concentratie berekenen maar ik weet niet hoe ik daaraan moet beginnen :s help mij aub!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuur-base titraties met indicatoren

Weet je de reactievergelijking die optreedt?

Wat is de concentratie van de HCl-oplossing? Hoeveel mol HCl heb je gemiddeld in 10 ml oplossing. Wat kun je zeggen over het aantal mol NaOH dat hierbij moet tot de kleursomslag van de indicator?

Edit: overigens welkom op dit mooie forum ! :oops:

Berichten: 6

Re: zuur-base titraties met indicatoren

concentratie HCl is niet gegeven aantal mol evenmin reactievergelijking zou

NaOH+HCl---->H2O + NaCl

zijn maar voor de rest is dit het enige dat ik gegeven heb in een erlenmeyer van 250 ml en 1 druppel fenoftaleine de kleuromslag gebeurt na toevoeging man het gegeven aantal ml in de laatste kolom

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuur-base titraties met indicatoren

Als je niet weet waartegen je de gevonden ml moet vergelijken, is het onmogelijk om de concentratie te bepalen.

In feite is het dit: M1 * V1 = M2 * V2, ofwel (M1 * V1) / V2 = M2

Waar in jou geval voor staat:

M1: concentratie HCl opl

V1: hoeveelheid HCl opl

V2: hoeveelheid NaOH opl (zelfde eenheid als bij V1)

M2: concentratie NaOH opl

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuur-base titraties met indicatoren

Maar als je de concentratie aan NaOH moet bepalen, dan moet je de concentratie aan HCl weten, anders kun je de NaOH-concentratie niet berekenen. Je komt dan een gegeven tekort.

Andersom ook: als het juist de bedoeling is om de HCl-concentratie te bepalen, dan moet je de concentratie aan NaOH weten.

Berichten: 6

Re: zuur-base titraties met indicatoren

nja das dus het probleem ik weet alleen dat ik 10 ml HCl-oplossing in een erlenmeyer van 250 ml heb en daarin NaOH moet titreren

Berichten: 387

Re: zuur-base titraties met indicatoren

Ik neem aan dat je de NaOH hebt afgewogen en opgelost hebt, of een oplossing met een bekende concentratie hebt gebruikt.

Berichten: 6

Re: zuur-base titraties met indicatoren

eum ik geloof dat het hetzelfde moet zijn als de vorige proef dan zou het 0,2307 g Na2CO3 in ongeveer 60 ml gedemineraliseerd water opgelost maar daarmee weet je het aantal mol nog niet hé

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuur-base titraties met indicatoren

Jawel: als je daarbij diezelfde zoutzuur hebt gebruikt, kun je met de carbonaat titratie eerst de concentratie zoutzuur bepalen en vanuit daar weer de concentratie NaOH

Nu is het wel een probleem dat je zegt ongeveer 60 ml.

Wat het eigenlijke doel achter deze proeven is is dat je een stabiele zeer zuivere stof gebruikt hebt om je zoutzuur te stellen, het gestelde zoutzuur gebruik je nu om een onbekend monster NaOH te titreren.

Berichten: 6

Re: zuur-base titraties met indicatoren

ja onze leerkracht zei dat het aantal ml water niet uitmaakte omdat dat niets veranderde aan het aantal mol dus daar zit hem nu juist het probleem waar ik een beetje vastzit daarmee dat ik dacht dat die Na2CO3 er niet toe deed

Berichten: 387

Re: zuur-base titraties met indicatoren

ik dacht dat die Na2CO3 er niet toe deed
Een beetje vreemde opmerking. Je zal zo goed als nooit iets toevoegen in welke titratie, of experiment dan ook, als het geen functie heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuur-base titraties met indicatoren

Mja is ook geen probleem, de concentratie doet er in dit geval niet toe :oops:

Zoek de molmassa van natriumcarbonaat eens op in gram/mol. Probeer met het aantal gram natriumcarbonaat en de molmassa ervan tot een aantal mol te komen.

Zet desnoods de eenheden bij elkaar en kijk of je moet delen of vermenigvuldigen om de gram weg te strepen en mol over te houden:

g ? g/mol

Nu weet je het aantal mol natriumcarbonaat.

Maak nu een reactievgl. tussen natriumcarbonaat en zoutzuur. Dat CO2 uit de oplossing verdreven wordt boeit even niet: het gaat me alleen om de eerste reactie.

Nu weet je hoeveel deeltjes zuur met hoeveel deeltjes natriumcarbonaat reageert. Als je nu stel 1 mol natriumcarbonaat hebt (1 is een verzonnen getal), hoeveel mol HCl is er dan nodig. Als je nu x mol natriumcarbonaat hebt, hoeveel mol HCl is er dan nodig?

Nu weet je het aantal mol HCl. Je weet ook het aantal ml wat je in de eerste titratie gebruikt hebt. Wat is nu de concentratie HCl in mol/l? Let weer op de manier hoe de eenheid inelkaar zit: er zit een deelstreep in!

Nu kun je uitrekenen met dezelfde stappen, wat de concentratie NaOH was.

Mocht je er niet uitkomen: ik ben bereid je te helpen over msn. Geef je adres in dit formaat: jij [at] iets [dot] com om spam tegen te gaan.

Berichten: 74

Re: zuur-base titraties met indicatoren

Het maakt inderdaar niet zo veel uit hoe veel water er inzit. Zolang het maar niet veel meer dan 60 mL is.

Als je weet hoeveel mL HCl je hebt gebruikt om met de Na2CO3 volledig te laten reageren.

Kun je ook de concentratie HCl uitrekenen.

Reageer