Uitdovende golf energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 808

Uitdovende golf energie

Altijd lastig kiezen tussen klassieke en moderne natuurkunde bij vragen over licht.

Licht is een golf. Als twee golven met dezelfde golflengte, maar tegengestelde fase, elkaar tegenkomen dan doven ze elkaar uit.

Wat gebeurd er dan met de lichtgolf?

Wordt het een rechte lijn ipv een golf en kunnen we hem daarom niet meer waarnemen, of verdwijnd de golf.

Waarschijnlijk verdwijnd de golf, maar wat gebeurd er dan met de energie waar deze 2 golfen uit opgebouwd waren?

Warmte bestaat niet in absoluut vaccuum dus dat kan het niet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Uitdovende golf energie

Ik heb het me ook eens afgevraagd. ik denk dat als 2 golven elkaar snijden en ze interferere elkaar weg dat de energie nog wel gewoon inzit.

fotoen bestaat gewoon nog, en voor de interferentie had je nog energie. en dat kan nooit zomaar verdwijnen. dus de fotonen zijn er nog gewoon maar je ziet ze niet op dat moment.

Berichten: 150

Re: Uitdovende golf energie

De amplitude van de golf wordt 0. Daarmee is alles gezegd lijkt me. Speculeren of de golf nog bestaat of niet lijkt me vrij onzinnig. In ieder geval wordt er totaal geen informatie meer overgedragen. Een lichtgolf bezit energie, als de amplitude 0 is, is er ook geen energie meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Uitdovende golf energie

Maar de beide bronnen staan m.i. nog steeds dapper te proberen energie uit te zenden.....

Zouden we dat geintje klassiek uithalen, met twee geluidbronnen lijnrecht tegenover elkaar die elkaar perfect uitdoven, of twee trilapparaten aan tegenoverliggende uiteinden van een touw, dan is er geen geluid meer, of hangt het touw stil. Er wordt wel nog steeds energie aan de trillingsbronnen toegevoerd..........

Als ik het bekijk als een cilinder met twee zuigers aan weerszijden, en aan beide zijden personen die tegelijkertijd induwen en weer uittrekken, dan heb ik in mijn cilinder een adiabatisch proces, waarbij de afkoeling steeds even groot is als de opwarming. Netto komt hier geen energie vrij. Ik weet niet, als ik ipv mijn cilinder de personen tegen een molecuul laat duwen, of dan het molecuul adiabatisch indeukt en weer uitdeukt, maar het lijkt me wel. Ergo, tenzij dit een kletsverhaal is, zouden de trillingsbronnen geen arbeid verrichten, en zou de toegevoerde energie dus op een andere manier uit de bronnen moeten komen. Zijn mijn trillingsbronnen luidsprekers, dan zouden dus beide conussen stil komen te staan, en zou de toegevoerde elektrische energie in de magneetspoelen als warmte vrijkomen..

kwak, of nog zo'n kwak niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Uitdovende golf energie

The Black Mathematician]De amplitude van de golf wordt 0. Daarmee is alles gezegd lijkt me. Speculeren of de golf nog bestaat of niet lijkt me vrij onzinnig. In ieder geval wordt er totaal geen informatie meer overgedragen. Een lichtgolf bezit energie schreef:
Ik vind het een erg goede vraag ! Ik kan mezelf ook niet zo voorstellen dat die energie zomaar verdwijnt bij interferentie; die moet toch ergens blijven. Zal er nog even over nadenken :roll:

Berichten: 150

Re: Uitdovende golf energie

Je hebt ook weer plekken waar juist constructieve interferentie is. Hier wordt dus alle energie geconcentreerd. De wet van behoud van energie wordt dus nergens geschonden.

Berichten: 8

Re: Uitdovende golf energie

Je hebt ook weer plekken waar juist constructieve interferentie is. Hier wordt dus alle energie geconcentreerd. De wet van behoud van energie wordt dus nergens geschonden.


Twee golven, die precies in tegenfase met elkaar zijn, doven elkaar uit, als we uitgaan van twee vlakke golven. Bij bolvormige golf krijgen we inderdaad maxima's en minima's.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Uitdovende golf energie

Ik zat zo te denken, misschien onstaat er wel massa.

E=mc^2

En als de energie nergens meer heen kan wordt het misschien wel omgezet in een deeltje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Uitdovende golf energie

Een enkele foton (gamma straal) kan iniedergeval wel een electron en een positron worden.

Maar ik den kdat hierop de kans groter is als de 2 fotonen met elkaar constructief interfereren, en dan interactie aangaan met materie.

Berichten: 17

Re: Uitdovende golf energie

als dat waar is dan moeten er bijna overal materie ontstaan, als je 2 lampen aan hebt moet er zeker wel 1 lichtstraal volledig worden uitgedooft op 1 punt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Uitdovende golf energie

Als het kan, en dat sluit ik niet uit.

Dan moeten de 2 golven wel genoeg energie hebben om het lichtste deetlje te creeëren wat er bestaat namelijk het electron en dan moet er ook nog een positron bij komen anders word de wet van behoud van Lepton getal overtreden

En dan zit je in de frequenties die een normale lamp niet zal uitzenden.

minimale energie: 1.022MeV

Berichten: 40

Re: Uitdovende golf energie

De amplitude van de golf wordt 0. Daarmee is alles gezegd lijkt me. Speculeren of de golf nog bestaat of niet lijkt me vrij onzinnig. In ieder geval wordt er totaal geen informatie meer overgedragen. Een lichtgolf bezit energie, als de amplitude 0 is, is er ook geen energie meer.
Ik vind dit iets te gemakkelijk aangenomen.... In jou geval zou naar genoeg inteferentie alle energie verdwijnen in het niets...

Berichten: 40

Re: Uitdovende golf energie

Je hebt ook weer plekken waar juist constructieve interferentie is. Hier wordt dus alle energie geconcentreerd. De wet van behoud van energie wordt dus nergens geschonden.
In dat geval wordt energie kosteloos en hooger dan de lichtsnelheid over zeer groote afstand aan elkaar overgedragen (uitgeleend...) (En dus kan informatie zich sneller dan het licht verplaatsen en zonder vormgeving worden behouden....) Einstein had het hier al over,maar kon het nog niet bewijzen...

De kreukels in ruimte tijd,verdwijnen in het niets om ergens ander plots op te duiken... Hmmm..... Zo'n snelle verplaatsing zou misschien dan wel eens iets met wormgaten te maken kunnen hebben...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Uitdovende golf energie

In dat geval wordt energie kosteloos en hooger dan de lichtsnelheid over zeer groote afstand aan elkaar overgedragen
Heh? dat snap ik niet. Met licht draag je energie over, en die energie gaat sneller dan het licht zelf? Door een foton (energiedragend lichtdeeltje) wordt informatie op mijn oogzenuwen overgedragen door de energie van dat licht. Dan zie ik toch het licht eerder dan dat het licht er is?????? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 40

Re: Uitdovende golf energie

In dat geval wordt energie kosteloos en hooger dan de lichtsnelheid over zeer groote afstand aan elkaar overgedragen
Heh? dat snap ik niet. Met licht draag je energie over, en die energie gaat sneller dan het licht zelf? Door een foton (energiedragend lichtdeeltje) wordt informatie op mijn oogzenuwen overgedragen door de energie van dat licht. Dan zie ik toch het licht eerder dan dat het licht er is?????? :roll:
Niet alleen licht draagd energie over... ook zwaartekracht doet dit... En wel gekoppeld... Wat nu als de som van 2 licht deeltje's 1 half zwaartekracht deeltje is...

Manifesteren kan het zich dan niet... Maar zijn info hoeft dan niet verloren te zijn...

Reageer