Chloor ontsluiten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Chloor ontsluiten

Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. de zogenaamde zuurstoffles-methode ofwel Schoniger-methode. Ik wil deze gebruiken om chloor te ontsluiten uit o.a. PVC, en de verkregen chlorides vervolgens kwantitatief te analysen m.b.v. GC.

De zuurstofflesmethode is globaal gebaseerd op het volgende principe:

De Schöniger-methode kan gebruikt worden om o.a. zwavel, fosfor en halogenen uit organische monsters te ontsluiten. Het organische materiaal wordt in zuurstofrijk milieu verbrandt, waardoor het in korte tijd volledig ontleedt in anorganische verbrandingsproducten. De verbrandingsproducten die ontstaan bij het ontsluiten van chloor zijn HCl en mogelijk Cl2 en OCl-. Deze stoffen worden daarna geabsorbeerd in NaOH, gemengd met een kleine hoeveelheid H2O2. Waterstofperoxide reduceert het bij de verbranding gevormde chloor (Cl2) en hypochloriet (OCl-) tot waterstofchloride (HCl). Meestal is het toevoegen van peroxide aan de absorptievloeistof echter niet nodig, omdat de vorming van chloor en hypochloriet onmogelijk is door de grote hoeveelheid waterstof die aanwezig is door de verbranding van het filtreerpapier waarin het monster zich bevindt. Het HCl wordt tijdens de absorptie omgezet in NaCl, dat vervolgens kwantitatief bepaald kan worden met behulp van velerlei technieken.



Ik weet dus waarom H2O2 toegevoegd kan worden, maar ik vraag me af waarom er NaOH-oplossing wordt gebruikt als absorptiemiddel? Waarom heeft dit de voorkeur boven water of andere vloeistoffen/oplossingen?

Hopelijk kan iemand me een stapje in de juiste richting helpen.

Groetjes,

Denise

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Chloor ontsluiten

Bij de verbranding van chloorhoudende organische verbindingen wordt het chloor omgezet in (voornamelijk) HCl, zoutzuur. Dit zoutzuur zal ook wel in zuiver water geabsorbeerd worden. HCl lost gemakkelijk op in water en splitst zich in H+ en Cl-. Maar het is zaak echt AL het ontwikkelde zoutzuur af te vangen. Vanuit water bestaat toch de kans dat je HCl verliest: het is van zichzelf een gas en zal niet nalaten te ontwijken als H+ en Cl- toevallig samenkomen.

Omdat zoutzuur zuur is, lukt absorptie het best in een basische oplossing, bijv. natronloog (NaOH-oplossing). Het zoutzuur lost op in het water en de H+ wordt direct weggevangen door de OH-. Er wordt water gevormd. Het Cl- heeft nu niet meer de kans om te ontsnappen.

Kortom: natronloog is gewoon een vollediger absorptiemiddel dan puur water.

Berichten: 3.145

Re: Chloor ontsluiten

Nog een belangrijke reden om NaOH te gebruiken is dat als er toch elementair chloor wordt gevormd, of HOCl, dat ook dat wordt geabsorbeerd. Vooral elementair chloor zal door water niet worden opgenomen, dat borrelt er door heen. In een oplossing van NaOH wordt zowel HCl, maar ook Cl2 volledig opgenomen:

Cl2 + 2OH- ---> Cl- + ClO- + H2O

Het aanwezige H2O2 zorgt dan voor omzetting van ClO- naar Cl- en O*2:

H2O2 + ClO- ---> H2O + O*2 + Cl-

Er ontstaat singlet zuurstof (aangeduid als O*2). Dit wordt op zijn beurt omgezet naar gewone (triplet) zuurstof:

2O*2 ---> 2O2 + hv

Berichten: 12

Re: Chloor ontsluiten

Hartstikke bedankt voor de reacties, het is eigenlijk wel logisch, stom dat ik er niet bij na had gedacht!

Berichten: 364

Re: Chloor ontsluiten

woelen schreef: Nog een belangrijke reden om NaOH te gebruiken is dat als er toch elementair chloor wordt gevormd, of HOCl, dat ook dat wordt geabsorbeerd. Vooral elementair chloor zal door water niet worden opgenomen, dat borrelt er door heen. In een oplossing van NaOH wordt zowel HCl, maar ook Cl2 volledig opgenomen:

Cl2 + 2OH- ---> Cl- + ClO- + H2O

Het aanwezige H2O2 zorgt dan voor omzetting van ClO- naar Cl- en O*2:

H2O2 + ClO- ---> H2O + O*2 + Cl-

Er ontstaat singlet zuurstof (aangeduid als O*2). Dit wordt op zijn beurt omgezet naar gewone (triplet) zuurstof:

2O*2 ---> 2O2 + hv
is dat licht tussen 400-700 nm? indien zo zou dat een leuk experimentje zijn voor thuis eens te doen

Berichten: 3.145

Re: Chloor ontsluiten

Ja, het is zichtbaar licht. Dit experiment is heel goed thuis te doen:

Neem een klein beetje calcium hypochloriet (zwembad chloor shock behandeling) of natrium dichloroisocyanuraat (Na-DCCA, ook zwembad chloor shock behandeling, zgn. organisch chloor) en schenk hier 2 of 3 ml 30% waterstof peroxide bij. Het resultaat is indrukwekkend, vooral met Na-DCCA.

Het wil ook met langzaamwerkend zwembadchloor (TCCA, trichloroisocyanuurzuur), maar wel een stuk minder fraai.

Hier volgt een foto van het experiment:

Afbeelding

Doe het experiment in een vrijwel donkere kamer. Als je dit experiment doet, wel opletten voor de nevel die vrij komt. Die is vrij vervelend (bevat veel niet-ontleedt waterstofperoxide en kleine restjes chloor, tamelijk stekend/prikkelend).

Berichten: 364

Re: Chloor ontsluiten

leuk , eindelijk eens een chemoluminescentiereactie die ik thuis kan doen, want luminol vond ik maar nergens

Berichten: 12

Re: Chloor ontsluiten

@ Woelens bericht van 21 mei:

Hoe kom je aan deze reactievergelijkingen?

Berichten: 3.145

Re: Chloor ontsluiten

Tja.. het is een kwestie van weten. Ik weet dat chloor disproportioneert tot chloride en hypochloriet in basisch mileu en dan is het opstellen van die vergelijking alleen nog maar wat "reken"werk.

Dat verhaal van singulet-zuurstof is ook bekend, wanneer waterstofperoxide als reductor werkt, dan ontstaat singulet-zuurstof.

Reageer