kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 387

kwik

Ik koop binnenkort een flinke hoeveelheid kwik metaal, omdat ik het waanzinnig goedkoop kan krijgen. heeft iemand suggesties voor experimenten met kwik ??

Ik heb natuurlijk al redelijk wat gelezen over de giftigheid van kwik zouten en de giftige verdamping van het metaal.

Berichten: 338

Re: kwik

Gezien je chemlevel raad ik je dit ten sterktste af! Wat voor ideeën had je zelf al?

Berichten: 387

Re: kwik

Je hebt gelijk nernst. Ik was ook niet van plan om er al aan te gaan beginnen. Ik wilde wel al wat info opdoen, en ik heb daarom deze vraag hier en op science madness gesteld.

Dusver heb ik een synthese voor coppertetraiodomercuate en voor natriumamalgaam gekregen.

Berichten: 3.145

Re: kwik

Deze is wel aardig. Ik heb dit wel eens gedaan. Het is wel een beetje tweaken om die naald precies goed te positioneren, maar met wat oefening lukt het wel:

http://jchemed.chem.wisc.edu/JCESoft/CCA/C...ES/HGHEART.html

Verder heb ik kwik gebruikt om een oplossing van kwik(II) nitraat te maken. Dan heb je een kwik(II) zout.

Grootste risico van werken met metallisch kwik is de kans op morsen. Een druppel kwik die uiteenspat in een ziljoen microdruppels, die overal in en tussen gaan zitten (en dan vervolgens langzaam verdampen) is op zijn zachtst gezegd niet fijn :oops: . Om deze reden werk ik nog liever met kwik-zouten, dan met metallisch kwik, juist vanwege die grote kans op morsen. Met zouten is die kans daarop vrij klein, zeker als je met oplossingen werkt.

Berichten: 387

Re: kwik

Heel mooi experiment. Echt tof om te zien !!

De tekst onder het filmpje klopt niet met wat er gezegd wordt. In het filmpje zeggen ze kaliumdichromaat met verdund zwavelzuur, en de tekst zegt kaliumchromaat met geconcentreerd zwavelzuur. We zullen het eerste maar doen he !?!

Berichten: 3.145

Re: kwik

Inderdaad, verdund zwavelzuur gebruiken met chromaat of dichromaat.

Reageer