emissie spectrum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 278

emissie spectrum

Hallo,

Ik was op zoek naar een golflengte om natrium te meten op AAS.

Primaire golflengte = 589.0nm

Secundaire golflengte = 589.6nm 2x minder gevoelig dan 589.0nm

Secundaire golflengte = 330.3nm 300x minder gevoelig dan 589.0nm

Ik zoek er iets tussenin qua gevoeligheid, maar is die er?

Ik heb het volgende emissiespectrum gevonden en daar is alleen 589.0nm te zien als lijn dus lijkt mij dat die er geen andere is, op 330.3nm na (die niet te zien is op het onderstaande emmisie spectrum) niet is.

met 5ppm Na als hoogste standaard gaat m'n ijklijn krom lopen bij 589.0nm, apparaat is gevoelig, maar bij 330.3nm is de absorptie weer net te weinig.

Natrium emissie spectrum

Berichten: 677

Re: emissie spectrum

Je kan altijd verdunnen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: emissie spectrum

Bij 818.3256 nm (20 x minder intens dan bij 589 nm) en 819.4824 nm (10 x minder intens) zitten nog twee vrij intense.

Bron: CRC Handbook of Chemistry and Physics.

Berichten: 278

Re: emissie spectrum

Verdunnen is echt de laatste stap die ik wil doen ook al is het misschien wel de makkelijkste....

Ik weet niet of de lamp 818nm kan geven.

daar moet ik eens naar informeren dan, heb het een en ander opgezocht over de lamp, maar het golflengtebereik staat er niet bij.

Maar zit dat nu in het zichtbare licht? De ene site geeft 400-800nm op als zichtbaar

de andere site gaat tot 900nm met zichtbaar licht. Binas loopt van 380-800nm.

Ik zou ook nog kalium toe kunnen voegen als ionisatiebuffer. Misschien dat dat helpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: emissie spectrum

818 nm zou ik niet meer zichtbaar noemen.

Ik werk veel bij 785 nm en dat is eigenlijk niet meer zichtbaar, misschien heel erg zwak maar het houdt niet over. Ik houd zelf een grens aan tot ca. 750 nm, daarboven niet zichtbaar infrarood.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 278

Re: emissie spectrum

Ik had al zo'n vermoeden.

Bedankt zover.

Berichten: 364

Re: emissie spectrum

volgens mij geeft Jooken de beste oplossing. ik zie niet in waarom je op andere niet resonantiegolflengten zou meten?

Berichten: 278

Re: emissie spectrum

Omdat ik minder gevoelig wil meten. Klinkt gek ik weet het.

Reageer