[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[scheikunde] Titratie

Titratie wc-eend, altijd leuk!

De titratie is helemaal gelukt met bijbehorende stoffen enzovoort, even kort samenvatten.

Wij moeten het methaanzuurgehalte in de fles wc-eend bepalen, hiervoor hebben wij 2 gram wc-eend verdund tot 10 ml (20 gram tot 100, moesten 2 x proef doen dus makkelijker als je wat meer hebt). In de buret kwam Natronloog te zitten.

Reactievergelijking:

HCOOH(aq) + OH- (aq) --> HCOO-(aq)+H2O

Gevraagde stof:

Methaanzuur

Molverhouding:

1:1

Indicator:

Fenolftaleëen (goed geschreven? :oops: )

De natronloog was 4,103 g/L, naar mijn berekening is dit dus 0,1026 M (klopt dit?)

We hadden 10 ml gepipetteerd van onze wc-eend (2 maal proef gedaan).

De eerste keer moesten we 10,3 ml Natronloog toevoegen om het omslagpunt te bereiken, de 2e keer moesten we 10,1 ml. toevoegen.

Van de leraar moesten we dit middelen dus komen we uit op 10,2 ml Natronloog met 10,0 ml opgelosde wc-eend.

Maar nu moet ik naar mijn methaanzuurgehalte!!! En zou echt niet weten wat de eerste stap zou zijn...

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Titratie

Aan je reactievergelijking kan je zien hoeveel mol methaanzuur er met je natronloog reageert. Hoeveel is dit? Je weet vervolgens hoeveel ml natronloog je toegevoegd hebt en je weet de dichtheid van je natronloog.

1)

Bereken nu hieruit de massa aan natronloog. (hint: g/l = mg/ml) Hieruit kan je het aantal mmol aan natronloog berekenen.

OF

1)

Bereken uit je molariteit de massa, dmv van je volume aan natronloog dat je hebt toegevoegd.

Begin alvast hiermee, en laat ons dan zien waar je vervolgens vast zou komen te zitten.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Titratie

de dichtheid van je natronloog.
???

Molariteit !!!

Ik neem aan dat hij het niet helemaal duidelijk op heeft gescheven.

De stoffen reageren 1 : ?

Hoeveel NaOH heb je toegevoegd ?

Welke concentratie was dit (heb je al goed berekend) dit is in mol/l, dus delen door ?

hoeveel mol methaanzuur heb je nu aangetoond ? hoeveel weegt dit ?

In hoeveel ml heb je dit aangetoond ? Let op verdunning.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Titratie

de dichtheid van je natronloog.
???

Molariteit !!!

Ik neem aan dat hij het niet helemaal duidelijk op heeft gescheven.
Foutje van mijn kant, excuses

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Titratie

Nernst schreef: Aan je reactievergelijking kan je zien hoeveel mol methaanzuur er met je natronloog reageert. Hoeveel is dit? Je weet vervolgens hoeveel ml natronloog je toegevoegd hebt en je weet de dichtheid van je natronloog.

1)

Bereken nu hieruit de massa aan natronloog. (hint: g/l = mg/ml) Hieruit kan je het aantal mmol aan natronloog berekenen.

OF

1)

Bereken uit je molariteit de massa, dmv van je volume aan natronloog dat je hebt toegevoegd.

Begin alvast hiermee, en laat ons dan zien waar je vervolgens vast zou komen te zitten.
Oké,

Gedaan:

4,103 mg/ml Natronloog was het, ik heb 10,2 ml Natronloog toegevoegd dus kom ik uit op 41,8506 mg.

Dit komt weer neer op 1,05 mol (kruistabel, 41,8506 g/l).

Omdat de molverhouding 1:1 moet er dus ook 1,05 mol methaanzuur aanwezig zijn geweest toch?

Als dat zo is:

mol 1 1,05

g 46,026 48,16

Dus dat zou betekenen dat er in mijn 10 ml verdunde wc-eend (10 x verdund) 48,16 gram methaanzuur zat.

Hoe kan dat? Ik heb maar 2 gram opgelost :oops: ! Of is deze uitkomst gelijk het methaanzuurgehalte?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Als je mg deelt door de molmassa in g/mol hou je mmol over. Je zit dus een factor 1000 te hoog :oops: .

Die kruistabellen zuigen trouwens, je zou beter eens leren hoe die eenheden nu inelkaar zitten:

meter/seconde (snelheid) * seconde (tijd) [streept seconden tegenelkaar weg] = meter (afgelegde afstand)

mol (hoeveelheid deeltjes) * g/mol (molmassa) [streept mol tegen elkaar weg] = gram (massa)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Titratie

FsWd schreef: Als je mg deelt door de molmassa in g/mol hou je mmol over. Je zit dus een factor 1000 te hoog :oops: .
Wat bedoel je precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

als je mg deelt door gram/l, hou je ml over. Het verschil tussen mg en g is een factor 1000 en die neem je mee in het antwoord.

Ik heb een oplossing die 20 mg weegt, de dichtheid van die oplossing is 5 g/l. Wat jij nu zegt is dat ik 4 liter van die oplossing heb.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Titratie

FsWd schreef: als je mg deelt door gram/l, hou je ml over. Het verschil tussen mg en g is een factor 1000 en die neem je mee in het antwoord.

Ik heb een oplossing die 20 mg weegt, de dichtheid van die oplossing is 5 g/l. Wat jij nu zegt is dat ik 4 liter van die oplossing heb.
Fout ontdekt! Ik ging mijn 10,2 ml verkeerd behandelen.

Nieuwe gegevens:

Er was dus 41,8506 mgram natronloog toegevoegd.

Dus dat betekend dat er in plaats van 1,05 mol (volgens mijn vorige berekening) maar 1,05 mmol is toegevoegd, toch?

Dat zou betekening dat er ook maar 1,05 mmol methaanzuur is ontstaan.

Dus betekend dat er ook maar 0,04816 gram is toegevoegd (48,16 mg).

Zo klopt die toch wel?

Nu nog op weg naar mijn methaanzuurgehalt, of is dat dit al?

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Titratie

Je hebt 1.05 mmol methaanzuur aangetoond in 10 ml

Hoeveel weegt een mol methaanzuur ? (Je moet van mmol naar grammen)

Hoeveel keer heb je verdunt ? (je hebt het methaanzuur eigenlijk niet aangetoond in 10 ml, maar in hoeveel ?)

Reken nu naar liters (zodat je een gram/liter antwoord over houdt)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Titratie

G.i.B. schreef: Je hebt 1.05 mmol methaanzuur aangetoond in 10 ml

Hoeveel weegt een mol methaanzuur ? (Je moet van mmol naar grammen)

Hoeveel keer heb je verdunt ? (je hebt het methaanzuur eigenlijk niet aangetoond in 10 ml, maar in hoeveel ?)

Reken nu naar liters (zodat je een gram/liter antwoord over houdt)
Een mol methaanzuur is 46,026 gram. Dus 1,05 mmol methaanzuur weegt 48,16 mg (zie mijn post hierboven, daar had ik dat al uitgerekend).

Ik heb 20 gram wc-eend opgelost in 100 ml. Dus de verdunning is 5x.

Dus dat betekend dat ik 48,16 mg heb aangetoond in 2 ml.

Dus: 48,16 mg per 2 ml is 24,08 mg/ml = 24,08 g/l

Klopt dit zo?

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Titratie

Yep !! Is dit het antwoord dat je nodig had ? In gram per liter ? Dan ben je er.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Titratie

Ik moest het aantal gram wc-eend in de fles wc-eend weten. Dus moet ik even op school kijken hoe veel er in die fles wc-eend zit.

Maar ik ben er uiteindelijk toch uitgekomen.. had alleen even wat tussenstapjes/tips nodig.. maar daar leer je van :oops:

Nu even het verslag bouwen...

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Titratie

thijswagenmans schreef:
G.i.B. schreef: Je hebt 1.05 mmol methaanzuur aangetoond in 10 ml

Hoeveel weegt een mol methaanzuur ? (Je moet van mmol naar grammen)

Hoeveel keer heb je verdunt ? (je hebt het methaanzuur eigenlijk niet aangetoond in 10 ml, maar in hoeveel ?)

Reken nu naar liters (zodat je een gram/liter antwoord over houdt)
Een mol methaanzuur is 46,026 gram. Dus 1,05 mmol methaanzuur weegt 48,16 mg (zie mijn post hierboven, daar had ik dat al uitgerekend).

Ik heb 20 gram wc-eend opgelost in 100 ml. Dus de verdunning is 5x.

Dus dat betekend dat ik 48,16 mg heb aangetoond in 2 ml.

Dus: 48,16 mg per 2 ml is 24,08 mg/ml = 24,08 g/l

Klopt dit zo?
Volgens mij klopt dit niet!!!

Als ik 20 gram wc-eend oplos tot 100 ml. Dat betekend toch niet dat ik 5 x heb verdund?

Je kan toch niet van die grammen in ml gaan werken of wel?

Als je 20 ml verdunt tot 100 ml is het wel 5 x verdunt ja, maar dat kan toch niet zomaar met 20 gram wc-eend?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Je hebt niets verdund, je hebt idd gewoon een concentratie van 200 g/l

Reageer