Oranje verbinding

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Oranje verbinding

Eindelijk heb ik weer eens een excuus om een topic te openen...

Op mijn werk heeft een goeie klant me gevraagd wat ik denk van de samenstelling van een onbekend, oranje poeder dat is gevonden. Het poeder zit in een dichtgesealde reageerbuis.

Natuurlijk kan ik er een complete ICP-analyse tegenaan gooien, of zelfs XRF doen. Maar ik vind het altijd een uitdaging om dit uit te zoeken zonder overbodige analyses. Een beetje fröbelen in het lab en zo zien uit te zoeken wat het is...

Zou iemand mij een beetje willen helpen (woelen... :oops: )?

Ik heb de volgende informatie:

Het buisje is gevonden op een locatie van zandgrond, waar duidelijk ook tientallen zeer fijne kwikdruppeltjes aanwezig waren.

Het poeder is droog en kleeft niet aan elkaar. Het is fel oranje, maar anders (nl. intenser, minder gelig) oranje dan kaliumdichromaat.

Het poeder lost gemakkelijk op in water, maar niet in aceton, dichloormethaan of pentaan. Het zal dus zeker anorganisch zijn.

Als je het oplost in water (oranje oplossing) en een weinig zoutzuur toevoegt, dan wordt de oplossing langzaam rossig rood (niet echt rood).

Met salpeterzuur blijft het oranje.

Helaas had ik niet zo snel zwavelzuur voorhanden, dat komt dinsdag wel.

Als je het monster oplost in water en een kaliumjodide-oplossing toevoegt, dan blijft de oplossing oranje (dit deed ik om te kijken of het niet toch kaliumdichromaat was).

Voeg je vervolgens aan DEZE oplossing wat zoutzuur toe (zelfde reden, maar ik had dus niet zo snel zwavelzuur voorhanden), dan wordt de oplossing langzaam rossig rood en begint lichtjes en langdurig gas te ontwikkelen. Het gas ruikt niet.

Dinsdag ga ik het H2S-systeem proberen. Maar misschien heeft iemand al een idee?

P.S.: de moeite wordt niet betaald..., ik krijg het ook niet betaald.

Berichten: 2.337

Re: Oranje verbinding

Een ijzerverbinding?

Die worden bij mij toch altijd geel of oranje als ik er zoutzuur aan toevoeg. 8-[

Heb je niet wat meer info over de plaats waar de stof gevonden is?

Want ja op een zandgrond bij kwikdruppels kan het toch evengoed een niet zuivere stof zijn? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Oranje verbinding

Het buisje is gevonden op een locatie van zandgrond, waar duidelijk ook tientallen zeer fijne kwikdruppeltjes aanwezig waren.
Dat is wel heel bizar!?!?!

Vanwege dat Hg, is het een Hg verbinding die zijn vaak felgekleurd rood of oranje?

Hg-chloride geeft ook complexen dus dat verklaart die overmaat Cl die een verkleuring geeft.

Heb geen boeken bij de hand vandaar deze lucky guesses.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oranje verbinding

Heb je niet wat meer info over de plaats waar de stof gevonden is?
Nee dat weet ik niet. Wij krijgen dat soort dingen nooit te horen.
Hg-chloride geeft ook complexen dus dat verklaart die overmaat Cl die een verkleuring geeft.
Ik gokte ook op een Hg-verbinding. Maar ik kon mij herinneren uit het H2S-systeem dat kwik een neerslag gaf met zoutzuur. Die kreeg ik niet.

Berichten: 387

Re: Oranje verbinding

Ik heb me de laatste tijd een beetje bezig gehouden met kwik en kwik zouten, en de enige die voor mij in aanmerking komt is Barium Mercuric Iodide,( BaHgI4 ) Het is een geel tot rood poeder, dat rood wordt, zelfs in gesealde buisjes. zeer goed oplosbaar in water en alcohol. Bekend als Rohrbach's Soln, waneer opgelost.

Add : gebruikt voor het scheiden van mineralen en ook voor de micro detectie van alkaloiden

Berichten: 278

Re: Oranje verbinding

Met die XRF had ik nu al een resultaat, gezien de tijd die er nu al is ingestopt

Berichten: 3.145

Re: Oranje verbinding

Interessant probleem :oops: ....

Het is in ieder geval geen HGI2 of HgO o.i.d., daar dacht ik eerst aan. Maar dat lost niet op in water, wel in een KI-oplossing.

Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je een oplossing van NaOH toevoegt. Wordt het dan donker rood/steenrood met gas ontwikkeling? Voeg ook eens een reductor als glucose toe aan die NaOH oplossing en verwarm even. Krijg je dan een metallisch neerslag of een zwart neerslag? Grijs --> kwik, zwart --> ander metaal.

Voeg eens een oplossing van KCl toe. Krijg je dan een knaloranje neerslag?

Om even helemaal uit te sluiten dat het geen dichromaat is: Los een kleine hoeveelheid op in verdund zoutzuur of zwavelzuur en voeg een ruime overmaat van een oplossing van natrium sulfiet toe. Dichromaat oplossing wordt dan direct prachtig groenblauw.

Met jouw beschrijving denk ik nu toch nog steeds aan een kwik-verbinding, maar welke is mij nog onduidelijk. Een andere optie lijkt mij Na4PdCl6. Dit is knaloranje en lost goed op in water, maar geeft een neerslag met KCl en NaOH.

EDIT: Als er geen neerslag ontstaat met H2S, dan is beslist geen kwik. Kwik geeft een UITERMATE onoplosbaar neerslag van HgS, dat zelfs neer te slaan is door H2S door geconcentreerd zoutzuur te borrelen met wat kwik(II) in oplossing. Dan kan het haast geen kwik zijn.

Berichten: 497

Re: Oranje verbinding

Kwikchloride is slecht oplosbaar, maar ik meen mij te herinneren dat wanneer er genoeg jodide of chloride aanwezig is, dit de oplosbaarheid ten goede komt wegens complexvorming (HgH42- met H als halogeen).

Misschien is het de verbinding die G.i.B. beschrijft.

Bij toevoegen van chloride zou er een complexverschuiving dus kleurverandering optreden.

Misschien lijkt deze theorie ergens op.

Echter, over de chemie van dit soort transitiemetalen is zeer weinig te vinden op internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oranje verbinding

Iedereen bedankt voor de reacties en de zeer interessante ideeën.

Ik ga dinsdag in de beschikbare pozes de ideeën uitvoeren.

Ik zal jullie informeren over de uitkomst.

ratm: natuurlijk had ik het dan al geweten. Maar de XRF die wij hebben wordt volop en eigenlijk alleen gebruikt voor asbestonderzoek. Het is lastig om de mensen te vragen iets ´vreemds´ ertussendoor te doen.

Mocht ik er echt niet uitkomen, dan wordt het een brede ICP-scan voor het(de) kation(en).

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Oranje verbinding

Als er Hg is zit er ook vaak Cd en Zn met schitterende kleuren maar dat hoef ik je niet te vertellen.

Berichten: 497

Re: Oranje verbinding

Marjanne,

Ik dacht dat dit ermee te maken kon hebben:

http://81.207.88.128/science/chem/exps/hgi2/index.html

Berichten: 915

Re: Oranje verbinding

Mocht ik er echt niet uitkomen, dan wordt het een brede ICP-scan voor het(de) kation(en).
Dure techniek voor een beetje oranje gesmos.

Wie doet de ICP bij jullie? En is IC dan geen betere techniek? (Als het alleen maar om het kation te doen is).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oranje verbinding

phj, bedankt voor je suggestie: ik neem hem mee... 8-[

epiphonix: er staan vier ICP´s en IC´s bij ons in het lab. Ik kan gemakkelijk vragen om een analyse..., maar dat wil ik nou net nog even niet. Ik wil er zelf achter komen... Dat zijn nou net de leuke dingen voor de afwisseling in de momenten dat ik moet omschakelen naar een ander project of een ander werk... :oops:

Edit: typfoutje

Berichten: 915

Re: Oranje verbinding

Maar een ICP-analyse is toch duur, is het dan niet logisch dat je altijd eerst een andere methode zoekt?

Berichten: 3.145

Re: Oranje verbinding

phj schreef: Marjanne,

Ik dacht dat dit ermee te maken kon hebben:

http://81.207.88.128/science/chem/exps/hgi2/index.html
Ik zelf denk nu dus beslist niet meer in deze richting. Ik had al eerder aangegeven, als er geen zwart neerslag wordt gevormd met H2S, dan kan er haast geen kwik in zitten. Ik zou opteren voor een palladiumzout.

Reageer