keton reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

keton reacties

Kan ik simpele keton reacties doen door zuur te katalyseren?

Of zijn er nog meer katalysatoren nodig.

Ik heb er daarjuist enkele geprobeerd maar ik kon niet waarnemen of er een reactie was is er hier iets gebeurt? (ze zijn allemaal zuur gekatalyseerd)

-glycerol en aceton (ik heb al gevonden dat hier meer voorwaarden aan verbonden zijn)

-aceton en diethylether (is hier sosm kans dat ik acetonperoxide maak door de peroxide vorming van mijn ether? Afbeelding )

- NaOH en aceton (hierbij leek gewoon mijn zuur te reageren 8-[ :oops: )

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: keton reacties

aceton en diethylether (is hier sosm kans dat ik acetonperoxide maak door de peroxide vorming van mijn ether?
Ik weet niet welke reactie je hier verwacht. Diethylether vormt onder bepaalde omstandigheden inderdaad wel peroxide, vooral als het zeer droog wordt gemaakt. Maar om peroxidevorming tegen te gaan is aan de ether, die je kunt kopen, een weinig BHT (2,6-di-tert-butyl-4-methylphenol) toegevoegd. Dat het juist om deze verbinding gaat, lees ik op wiki.
NaOH en aceton (hierbij leek gewoon mijn zuur te reageren
Over welk zuur heb je het hier?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: keton reacties

Duh bij de laatste reactie... Je weet dat NaOH toch een base is hè? :oops:

Berichten: 387

Re: keton reacties

Even lezen !
(ze zijn allemaal zuur gekatalyseerd)
@Chemaniac : Een ander leuk experiment met aceton is mixen met bleekwater, je krijgt dan een beetje chloroform.

CH3COCH3 + 3NaOCl --->CH3COONa + CHCl3 +2NaOH.

Exotherme reactie, dus koelen !! Je moet het een tijdje laten staan,de chloroform kan je met een pasteurpipet van de bodem van je 'reactie vat' halen.

Er zitten wel een paar gevaarlijke aspecten aan. Chloroform moet je bewaren in een bruin glazen flesje. Het kan ontleden door uv tot fosgeen (zeer giftig gas). Je moet er ook een beetje ethanol of methanol bij doen om dit te voorkomen.

Gebruik ongeveer 500ml, 5-6% bleekwater, niet geconcentreerder !!! en mix hier drupelsgewijs 10 ml aceton bij en laat het een uur of twee staan in een pan/emmer met koud water. Je krijgt zo een paar ml chloroform.

Pas natuurlijk op met chloroform, je kan zo onderuit gaan. Het heeft een heel verleidelijke geur !!!

Het is een leuk en makkelijk experiment, maar vergeet niet te koelen !!

lees op science madness de thread voor meer info en ervaringen van mensen die het geprobeerd hebben.

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthr...d=916&pid=96020

Berichten: 364

Re: keton reacties

ketonen zoals aceton reageren ook met amines tot iminen. Zelf heb ik enkel ammoniak staan, maar deze reageert met aceton tot een troebel goedje. hoe dit te isoleren weet ik helaas niet

Berichten: 2.337

Re: keton reacties

ketonen zoals aceton reageren ook met amines tot iminen.
Ik ken deze reactie maar moet deze zuur gekatalyseerd worden?

Berichten: 857

Re: keton reacties

ketonen zoals aceton reageren ook met amines tot iminen.
Ik ken deze reactie maar moet deze zuur gekatalyseerd worden?
Dat kan als je maar een zwak zuur toevoegt.

Als je naar het mechanisme van imide vorming kijkt zal er na reactie tussen het keton en het amide een zwitterion ontstaan als transition state.

Door een zwak zuur toe te voegen zal alleen een positieve lading aanwezig zijn. Er is geen extra energie meer nodig om de 2 ladingen uit elkaar te houden dus versnelt de reactie.

Berichten: 264

Re: keton reacties

Ik ken deze reactie maar moet deze zuur gekatalyseerd worden?


ja, er is zuur nodig.

en om de reactie aflopend te maken, kun je azeotrope destillatie toepassen of een droogmiddel toevoegen.

(In de praktijk weet ik niet goed hoe je dat doet :oops:

Berichten: 857

Re: keton reacties

nogmaals benadrukkend...wel een ZWAK zuur. Anders reageert je amine!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: keton reacties

Droogmiddel kan iets als CaH2 zijn, of molzeef.

Berichten: 3.145

Re: keton reacties

Even een toevoeging over die chloroform reactie. Inderdaad best wel leuk, maar houd rekening met dat chloroform een carcinogeen is. Dus probeer inademen van chloroform zo veel mogelijk te voorkomen, ondanks de inderdaad best wel vreemde vrij aangename geur.

Chloroform kun je op zijn beurt weer laten reageren met aceton in een oplossing van NaOH in ethanol. Hierbij ontstaat chlorbutol, een heel lekker ruikende stof (sterke mint-achtige geur), welke niet giftig is. Chlorbutol is ook te koop, in tabletvorm, als middel tegen reisziekte.

Ik zou echter beslist NIET proberen om die chlorbutol die jij maakt in te nemen. Het commerciele produkt is heel zuiver, maar wat jij maakt bevat vast nog resten chloroform, aceton of NaOH, niet bepaald goed om binnen te krijgen. Er aan ruiken kan echter niet veel kwaad en is best wel eens grappig om te doen.

Reageer