Satellietgroei?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Satellietgroei?

Hoi mensen,

De simpele vra(a)g(en) luid(en):

1 bacterie bevordert de groei van een ander, volgens mij heet dit satellietgroei. Helaas komt dit woord maar 1 keer in google's cash voor. Zijn er andere woorden voor?

En zijn er andere verschijnselen op agarplaten die op het eerste gezicht op sattelietgroei lijken?

ff het verschijsel omschreven:

2 bacteriën, 1 bacterie in het midden die de groei van de andere bacteriën (bacterie 2)eromheen bevordert... bacterie 2 is naar de rand toe steeds onduidelijker

Dit ivm een tweetal bacteriën die dit vertonen op een BCYE plaat bij mij op stage. Het komt vaker voor maar ik weet niet wat het is. Mijn stagebegeleiders willen me niet helpen - ze vinden het wel leuk dat ik daarmee zit te stoeien. Ze zeggen dat het 2 bacteriën zijn en dat de oplossing simpel is.

Help me op weg!

groeten en bedankt!

Jos

Berichten: 20

Re: Satellietgroei?

Kan het liggen dat bacterie 1 bepaalde stoffen afbreekt of omzet in het medium zodat bacterie 2 beter kan groeien? Dat bacterie 2 zonder bacterie 1 niet veel kan?

En je vindt meer als je op "satellite growth" zoekt. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Satellietgroei?

Klinkt alsof de een voeding maakt voor de ander: daarom groeit bacterie 2 ook slechter naarmate deze verder van bacterie 1 groeit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Satellietgroei?

Google kent meer Engelse pagina' s. Probeer eens te zoeken op "Satellite growth"

Berichten: 6

Re: Satellietgroei?

Hoi mensen,

Ik heb nog wat info los weten te peuteren:

volgens mijn begeleidster is de bacterie 2 geen staaf of coc - niet gram positief of negatief. Nu vraag ik mezelf natuurlijk af of het wel een bacterie is. Het is wel een levend iets en het komt uit water (als ik het morgen niet weet, vertelt ze het - zegt ze..)

Ik weet dat het komt omdat de een inderdaad een stof aanmaakt dat de groei van de andere bevordert... Maar wat kan het toch zijn?

(We hebben hem overgeent, op een BCYE en Bloedplaat - klaar voor determinatie ;) )

Ideeën?

Groeten!

btw, thnx voor de tip ("satellite growth")!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Satellietgroei?

Misschien een alg?

Berichten: 20

Re: Satellietgroei?

en... mister deathstrike... ben je er nog achter gekomen?

Berichten: 27

Re: Satellietgroei?

Misschien is het een mycoplasma.? ik doe maar een gooi.

Berichten: 6

Re: Satellietgroei?

ok ik ben er uit, thnx allemaal voor het meedenken!

FsWd had het goede antwoord: een alg :S

Ik moest gewoon een nat dekglas preparaat maken en bekijken. Tenslotte was het duidelijk geen bacterie.

nogmaals thnx!

Berichten: 10

Re: Satellietgroei?

Hoezo een BCYE? Wat wilde je oorspronkelijk kweken dan? Legionella ofzo?

Satteliet groei is bijv. duidelijk waarneembaar bij een Haemophilus influenzae en een Staph. aureus. Door de B-haemolyse die de S. aureus veroorzaakt zijn zowel de X en de V factor voorhande (gelyseerde ery's), en kan de H. inf gaan groeien rond de S. aureus kolonies (in de heamolyse hof).

Sebas

Reageer