Stereoheterotope zijden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 183

Stereoheterotope zijden

Hoi allen,

Met de examens die eraan komen heb ik ook een vraagje te stellen.

Afbeelding

Ik dacht dat ik de regels door had, tot ik deze molecule moest benoemen.

De vraag is simpel, is de zijde waar de pijl op gericht staat Re of Si ?

Ik heb het juiste antwoord hier bij de hand, maar dat komt dus niet overeen met mijn gedacht. Daarom ga ik deze hier ook niet plaatsen om niemand te beinvloeden.

Kan iemand me dit even uitleggen ?

Berichten: 183

Re: Stereoheterotope zijden

Mmm, ik zal mijn eigen vraag dan maar oplossen :P . Nee, omdat hier blijkbaar niemand reageerde vermoedde ik al dat mijn vraagstelling niet helemaal oké was. Ik heb dus wat extra literatuur nagelezen en het antwoord gevonden.

Ik dacht eerst dat je de hoek (de zijden) tussen de carbonyl en de alkylketen moest benoemen maar blijkbaar moet je de voor- of achterkant specifieren.

De pijl wijst naar de achterkant, dus als je de groepen met de CIP-conventie een prioriteit geeft zal je zien dat vanaf achter bekeken een pijl maakt in tegenwijzerzin -> Si

Ik heb weer wat bijgeleerd :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stereoheterotope zijden

Ik denk niet dat er bij een dubbele band iets zal draaien, dat beestje is over het algemeen nogal star.

Berichten: 183

Re: Stereoheterotope zijden

Ik denk niet dat er bij een dubbele band iets zal draaien, dat beestje is over het algemeen nogal star.
Dat willen we hier toch ook niet aantonen ?

We geven alleen de voor- en achterkant een naam zodat we weten als een molecule selectief aan de Si-kant aanvalt of dat voor- of achterkant is. Hiermee gepaard gaande wordt het koolstofatoom een stereocenter met de OH dus voor of achter het vlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stereoheterotope zijden

hoe wil je een voor- en achterkant benoemen van iets dat in een plat vlak ligt?

Berichten: 183

Re: Stereoheterotope zijden

Ah, een blad papier is toch ook vlak en heeft toch ook een voor- en achterkant ?

Reageer