Oplossen van organische stoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 35

Oplossen van organische stoffen

Dag mensen, ik heb een vraag

Hoe kunnen organische (a-polaire) componenten oplossing in organische vloeistoffen? Hoe werkt dat? Bij water en/of alcohol kunnen zouten e.d. opgelost worden door de polaire lading van water/alcohol en de positieve en negatieve lading van de ionen, maar ik zie geen reden waarom a-polaire stoffen onderling zouden mengen 8-[

Alvast bedankt!

Jorick

*Edit: Ik heb deze hier geplaatst, omdat ik dacht dat deze hier het meest thuis zou horen :P
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplossen van organische stoffen

A-polaire moleculen trekken elkaar ook aan. Dit zijn de zogenaamde "Van der Waals" krachten.

Bij het oplossen van A in B worden interacties tussen A en A en tussen B en B verbroken, en tussen A en B gemaakt. Als dat energetisch niet erg ongunstig uitpakt kan de oplossing worden gevormd.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Oplossen van organische stoffen

Van der waals bindingen ken ik wel.. maar als ik het dus goed begrijp worden deze interacties gevormd omdat het energetisch gezien gunstig is?
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 364

Re: Oplossen van organische stoffen

Van der waals bindingen ken ik wel.. maar als ik het dus goed begrijp worden deze interacties gevormd omdat het energetisch gezien gunstig is?
sowieso is dat idd energetisch gunstiger, want anders zouden de moleculen dat niet doen. Verder is er ook gewoon de affiniteit tussen apolaire stoffen, ze zijn als het ware graag 'bij mekaar' maar dat is idd terug te brengen op intermoleculaire krachten zoals Van Der Waaals

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Oplossen van organische stoffen

Ah ok, ja nou. Ik vond het een beetje raar, ik zat zo te redeneren:

Polaire stoffen lossen in elkaar op omdat ze een lading hebben, het zijn net magneetjes, want 2 magneten blijven aan elkaar plakken.

2 Niet-magneten zouden volgens die redenering niet aan elkaar blijven plakken, dus a-polair zou niet aan elkaar blijven plakken.

Maargoed, bedankt:)
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 857

Re: Oplossen van organische stoffen

JorickBruins schreef: Ah ok, ja nou. Ik vond het een beetje raar, ik zat zo te redeneren:

Polaire stoffen lossen in elkaar op omdat ze een lading hebben, het zijn net magneetjes, want 2 magneten blijven aan elkaar plakken.

2 Niet-magneten zouden volgens die redenering niet aan elkaar blijven plakken, dus a-polair zou niet aan elkaar blijven plakken.

Maargoed, bedankt:)
In een a-polaire stof zoals een alkaan zitten deze "magneetjes" ook maar zijn ze lang niet zo sterk. De elektronen in de C-C binding bewegen waardoor een volgende situatie ontstaat:

C - C (neutraal)

C- C (elektronenpaar op linker C-atoom waardoor deze lichtelijk negatief geladen is en het rechter C-atoom lichtelijk positief geladen is

C -C (zie boven)

De ladingen zijn in de tijd heel kort aanwezig maar in deze tijd kunnen ze wel interactie met elkaar aan gaan. De van der Waals interactie (ookwel London dispersie interactie genoemt)

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Oplossen van organische stoffen

Ah, okej.. ik geloof dat ik het begin te snappen.. danku:)
Si non è vero è bien trovato

Reageer