Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 86

Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

Hallo,

ik heb een vraag over een chloor ontsluitingsmethode. Volgens een bepaalde ASTM norm wordt het monster, een secundaire brandstof, verbrand in bom calorimeter. Dit wordt dan ook wel oxigen bomb combustion genoemd.

De verbrandingsproducten die ontstaan bij het ontsluiten van chloor zijn voornamelijk waterstofchloride (HCl) en mogelijk elementair chloor (Cl2) en hypochloriet (OCl-). (Klopt dit trouwens?) Nu mijn vraag: dit chloor wordt ontsloten dmv een Na2CO3 oplossing. Maar waarom neemt deze oplossing nu al dat chloor op?

Alvast bedankt

Berichten: 3.145

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

Lijkt mij toch niet zo moeilijk.

HCl is een zuur, lost goed op in water, lost nog beter op in oplossing van natrium carbonaat, onder vorming van kooldioxide en/of bicarbonaat.

Elementair chloor wordt ook goed opgenomen. Een oplossing van carbonaat is vrij sterk basisch. Je hebt in oplossing het volgende:

CO32- + H2O <---> HCO3- + OH-

Het hydroxide op zijn beurt reageert met chloor:

Cl2 + 2OH- ---> H2O + Cl- + ClO-

Als laatste, als er al hypochloriet bij die verbranding ontstaat (wat ik betwijfel), dan zal dat ook gewoon oplossing in een waterige vloeistof.

Berichten: 86

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

HCl is een zuur, lost goed op in water, lost nog beter op in oplossing van natrium carbonaat, onder vorming van kooldioxide en/of bicarbonaat.
waarom lost een zuur eigenlijk nog beter op in een base dan in water?

is dat om het feit dat een (lewis) base een paar elektronen kan doneren, maar water een slechtere donator is dan NaCO3

aan dus het (lewis) zuur, HCl, dat een paar elektronen wil accepteren om een covalente bingding te maken.

hebben we het dan over deze reactie:

HCl + NaCO3 < --- > 2 NaCl + H2CO3

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

Omdat het ermee reageert en er gewoon ruimte ontstaat voor nieuw zuur?

Berichten: 86

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

ruimte ontstaat voor nieuw zuur?
wat bedoel je daarmee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

Daarmee doel ik op het oplosbaarheidsproduct, nu zal voor HCl dit product erg groot zijn, alleen duurt het tamelijk lang voordat het HCl als gas gereageerd heeft met het water.

Voor bijvoorbeeld ijzer(III)oxide is die weer heel klein. Deze lost echter wel goed op in een zuur of basich midden, omdat hij daar in iets anders wordt omgezet, zodat er weer ijzer(III)oxide oplost, dat weer reageert, enz.

Berichten: 86

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

duidelijk

Berichten: 840

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

woelen schreef: HCl is een zuur, lost goed op in water, lost nog beter op in oplossing van natrium carbonaat, onder vorming van kooldioxide en/of bicarbonaat.
waarom lost een zuur eigenlijk nog beter op in een base dan in water?

is dat om het feit dat een (lewis) base een paar elektronen kan doneren, maar water een slechtere donator is dan NaCO3

aan dus het (lewis) zuur, HCl, dat een paar elektronen wil accepteren om een covalente bingding te maken.

hebben we het dan over deze reactie:

HCl + NaCO3 < --- > 2 NaCl + H2CO3
NaCO3 bestaat niet ;)

Berichten: 86

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

klopt....de base die ik bedoel is dus CO3 2-

Berichten: 12

Re: Chloor ontsluiten met Na2CO3 oplossing

Hey Top

Interessant onderwerp... :P

Reageer