Neerslag met zilver?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 219

Neerslag met zilver?

Hallo,

Ik ben bezig met een onbekende stof te identificeren. Tot nu toe heb ik nog niet heel veel zinvols gevonden.

Maar ik zat is te kijken bij kenmerken van andere stoffen met vergelijkbaar smeltpunt. Toen kwam ik bij Aniline hydrochloride uit. Maar ik vraag me af of die stof een neerslag zou geven met AgNO3? Of gaat dat niet op bij de manier zoals hier de hydrochloride gebonden zit?

En in hoeverre zou deze stof zuur kunnen zijn? de onbekende stof die ik als monster gehad heb is behoorlijk zuur (pH3 bij oplossing 200 mg/l in demiH2O via pH testpapier)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Neerslag met zilver?

Elk hydrochloride zal lijkt me een neerslag vormen met zilvernitraat. Er zit immers chloride in, en het molecuul zelf doet er dan niet meer toe.

Een hydrochloride zou ook best zuur kunnen zijn.

Erg sterk is de identificatie dus niet, maar het zou je kunnen helpen.

Berichten: 219

Re: Neerslag met zilver?

Er zijn al meer eigenschappen bekend, maar het gaat om een onderzoekje van een stofje op mijn stageplaats. Dus ik weet niet wat er van naar buiten mag. Dus ik wil er ook niet al te veel over kwijt wat we er al van weten.

Berichten: 3.145

Re: Neerslag met zilver?

Ieder hydrochloride van een stikstof-bevattende organiscghe stof geeft een neerslag met zilver(I) ionen. Dit soort hydrochlorides zijn zouten, met een bulky organisch cation, met de H+ coordinatief gebonden aan het vrije electronenpaar van het N-atoom, net als bij ammonium ion. Het chloride ion is dus een vrij ion in dit soort stoffen.

Dit is een zeer zwakke identificatie, het zegt alleen iets over het anion, maar nog helemaal niets over het cation.

Berichten: 219

Re: Neerslag met zilver?

Ok, want weet iemand toevallig ook een reagens op anliline? Of moet ik dan al gaan denken richting de hoek van GC/HPLC?

Berichten: 3.145

Re: Neerslag met zilver?

Los de aniline op in verdund zwavelzuur. Zorg dat je een behoorlijk verdunde oplossing krijgt (1% aniline, niet meer), in pakweg 5% zwavelzuur.

Voeg aan deze oplossing een druppel oplossing van kaliumdichromaat toe. Dit leidt tot vorming van een ongelooflijk donkere stof. Zelfs 1 ml van deze oplossing maakt een liter water vrijwel ondoorzichtig zwart. Dit is bijzonder sterk.

Echter, ook andere van phenylamine afgeleide stoffen tonen dit soort reacties. Dus, bijv. CH3C6H4NH2 geeft ook een dergelijke reactie. Een op twee plaatsen met -NH2 of -OH gesubstitueerde benzeenring (bijv. p-aminophenol) geeft echter een andere reactie, met een dieppaarse of dieprode kleur, beduidend minder intens gekleurd.

Reageer